woensdag 20 mei 2015

Lekker is dat! - Anne West

Titel: Lekker is dat!
Auteur:
Anne West
Uitgever:
Zomer & Keuning
Genre:
Chicklit
Verschenen:
April 2015
Beschikbaar:
Paperback en Ebook
ISBN:
9789401904124 en 9789401904131
NUR:
340
Pagina’s:
232

En dat was het. Soms is het leven zo simpel. Niet mijn leven natuurlijk, dat mogen duidelijk zijn.

Sofie Vincke is tot over haar oren verliefd op haar baas Joost, met wie ze al drie jaar een stiekeme relatie heeft. Haar ouders denken dat ze happy single is, alleen haar beste vriendin Merel weet hoe de vork daadwerkelijk in de steel steekt en staat niet achter haar keuze.

Hoe kan hij zo gespannen zijn? Hij weet toch zeker wel wat ik ga zeggen? Na alles wat we samen hebben meegemaakt is er echt maar één antwoord mogelijk.

Sofie wacht al jaren op die ene speciale dag, de dag waarop haar Joost haar eindelijk gaat vragen. Ze kan niet wachten tot het eindelijk zover is en tot die tijd droomt zij over hun mooie toekomst samen. Er is alleen een ‘klein’ probleempje… Joost is al getrouwd met Charlotte en houdt er dus twee liefjes op na.

Maar over een paar maanden doet dat er niet meer toe. Dan is Joost eindelijk helemaal van mij.

Net wanneer Sofie denkt het aanzoek van haar leven te krijgen, spat haar geluk als een luchtbel uit elkaar. Charlotte is achter hun relatie gekomen, dus moet Joost alles op alles te zetten om Sofie en zichzelf te verzekeren van een mooie toekomst samen. Daarvoor moet Sofie wel even uit het zicht verdwijnen en waar kan dat nou beter dan op het Drentse platteland?

Ik heb ook een keuze. Alleen weet ik niet zeker of ik die wel durf te maken.

Sofie offert zichzelf op voor het hogere doel, laat alles en iedereen achter zich en duikt onder in het gehucht Noorderwei, bij haar aanstaande schoonvader Gerard, in een vervallen voormalige ijssalon. Sofie beland in een onmogelijke situatie, al snel slaan de twijfels toe, is zij veranderd in iemand die ze helemaal niet wil zijn en was het wel zo verstandig om mee te gaan in dit krankzinnige plan?

Hij heeft me vermoord, hij heeft mijn leven kapotgemaakt. Dat is een misdaad en hij moet daarvoor gestraft worden.

Ze probeert om er toch nog iets van te maken en ontdekt zo haar nieuwste passie en verliest haar hart aan de ijssalon. Maar Charlotte is haar nog niet vergeten…

Wraak is momenteel de reden dat ik nog adem, dat ik nog wat eet. Het is mijn enige reden van bestaan.

Recent las ik het nieuwste boek Lekker is dat! van Anne West. Anne heeft inmiddels diverse boeken op haar naam staan, toch was Lekker is dat! mijn eerste Anne West. De eerste en zeker niet de laatste, ik heb het boek met veel plezier gelezen.

De cover van Lekker is dat! werd op het laatste moment ingeruild voor een andere cover. Een goede beslissing, kan ik wel zeggen. De uiteindelijke mierzoete roze cover past veel beter bij het verhaal en bij het chicklit genre.

Lekker is dat! bestaat uit 17 lange hoofdstukken geschreven vanuit hoofdpersonages Sofie en Charlotte. Op deze manier wordt het verhaal vanuit twee kanten belicht.

Anne West heeft een beschrijvende schrijfstijl met veel vaart, die direct lekker leest. Emoties, liefde en humor in juiste proporties verwerkt zoals een echte chicklit betaamt. Genieten van de eerste tot de laatste bladzijde.

De verhaallijn van Lekker is dat! is aardig voorspelbaar, maar dat maakte het verhaal voor mij niet minder leuk. Ik heb met er een aantal uur prima mee vermaakt.

We maken kennis met  Sofie Vincke. Sofie heeft al drie jaar een geheime relatie met haar baas, Joost. Sofie ziet het helemaal zitten en kan niet wachten op de grote dag waarop Joost haar eindelijk gaat vragen, Joost is haar ideale man. Net wanneer zij denkt het aanzoek van haar leven te krijgen, valt haar droom finaal in duigen. Joost snoept namelijk van twee walletjes, terwijl hij Sofie aan het lijntje houdt, is hij ook getrouwd met Charlotte. En zijn vrouw is achter het overspel van haar man gekomen. Mooi denkt Sofie, nu is Joost eindelijk van mij. Heeft ze dat even verkeerd ingeschat. De situatie is een behoorlijke puinzooi geworden, waarin er veel op het spel staat. Terwijl Joost de situatie even op gaat lossen, weet hij wel een mooi plekje voor haar, waar ze tijdelijk kan verblijven tot de gemoederen weer tot bedaren zijn gekomen. Bij zijn vader Gerard, op het Drentse platteland, in the middle of nowhere. Valt dat even tegen voor de Haagse Sofie, die gewend is aan het bruisende stadsleven. Maar het is voor een goed doel, en voor haar relatie met Joost heeft ze bijna alles over. Naieve Sofie is echt niet zo’n vrouw die er met andermans vent vandoor gaat hoor. En daar zit ze dan ver weg van alles en iedereen in een bouwvallige ijssalon, eenzaam en verlaten bij een knorrige oude man, die er zo zijn eigen problemen en grote zorgen op na houdt. De twijfels slaan toe, was het nou wel zo verstandig om in te stemmen met dit waanzinnige plan?

Aan de andere kant maken we kennis met Charlotte, de vrouw van Joost. Mede eigenaresse van een van de grootste reclamebureaus van Nederland. Charlotte is al vijf jaar samen met haar grote liefde, Joost, waarvan twee jaar getrouwd. Zij ziet haar leven in slechts enkel seconden helemaal instorten. Haar hele leven blijkt een grote leugen te zijn geweest, Joost heeft haar alles afgepakt. Ze voelt zich kapot gemaakt, vernederd tot op het bot. Haar hele bestaan wankelt en de grote vraag waarom? reist. Hoe kon hij haar dit aan doen? Waar heeft zij dit aan verdient? Lieve volgzame Charlotte, voor wie haar hele leven in het teken van zaken heeft gestaan, is het spuugzat. Ze wordt overspoeld door dubbele emoties, haat en liefde liggen heel dicht bij elkaar. Ze wil haar man niet kwijt, maar is vastbesloten om deze krankzinnige situatie niet langer te pikken. Haar haat kent geen grenzen, ze zint op wraak…

En zo ontstaat er een wel héél bizarre situatie…

De personages zijn goed uitgewerkt, stuk voor stuk met een geheel eigen karakter. Je weet niet voor wie je meer sympathie op moet brengen, de lieve bedrogen Charlotte of de naïeve Sofie? Je leeft als lezer met beide vrouwen mee. En wat een egoïstische eikel, die Joost. Mopperpot Gerard, en die lieve Greet, kunstzinnige Merel, politieagent Menno, topadvocaat Jens Smeekens en hork boer Harmen van Zechelen en zijn trouwe viervoeter Bruno. Ik denk met een glimlach terug aan Ik wist het! Als ik nu langs een ijssalon kom, dan denk ik terug aan Sofie en Charlotte in het idyllische Drentse ons kent ons dorp, Noorderwei.

Lekker is dat! Heerlijke chicklit boordevol humor, liefde en emoties, Sofie of Charlotte? Let the games begin!

★★★½

Met dank aan Uitgeverij Zomer & Keuning voor het versturen van een recensie-exemplaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten