maandag 16 juni 2014

Stuk! De film

Titel: Stuk!
Regie:
Steven de Jong
Genre:
Thriller
Verschenen:
Juni 2014
Duur:
110 minuten


Cast:
Elizabeth (Jackie van Parijs)
Riley (
Elodie Hooftman)

Alec (Leo de Jong)
Sabina (
Yldau de Boer)
Sebastiaan (
Rick van Elk)

Jermey (Ilyas Incesulu)
Moeder (
Sanneke Bos)

Oma (Pleuni Touw)
Saar Beerman (Yolanthe Cabau)
Rense Westra (
Fedde Gerlofs Donia)
Michael de Boer (
Cas Jansen)

Directrice Emans (Tatum Dagelet)

Samenvatting:
De 18 jarige Elizabeth wordt door een aantal klasgenoten van het Mercator College in Rotterdam op een gruwelijke manier gepest. Sinds haar ouders gescheiden zijn raakt Lizzy steeds meer geïsoleerd. De enige die op school nog een beetje oog voor haar heeft is Alec, maar die doet het met de mooie Riley.
Lizzy stelt zich voor hoe het leven eruit zou zien als de rollen worden omgedraaid. Ze neemt een fatale beslissing.



Mening:
Dit weekend heb ik eindelijk Stuk! De film gezien. Maanden hebben we ernaar uit gekeken en de ontwikkelingen via de Facebookpagina van Judith Visser kunnen volgen.
Stuk! De film is namelijk de boekverfilming van de literaire thriller Stuk van Judith Visser.
Ik las Stuk een aantal jaar geleden en was erg benieuwd naar de verfilming, de trailer sprak me enorm aan en zag er lekker spannend uit.

Stuk! Begint gelijk heftig, de toon is gezet. Helaas blijkt dit niet de hele film aan te houden.
De opzet van de film is leuk, de film is in dagen verdeeld en langzaam maar zeker komen we steeds dichterbij de ontknoping.

De cast is over het algemeen goed gekozen vooral Elizabeth in de vorm van Jackie van Parijs. Je hebt wanneer je het boek gelezen hebt een bepaald beeld in je hoofd van de karakters en Jackie van Parijs was een échte Elizabeth. Zelfs Yolanthe Cabau deed het aardig in haar rol als rechercheur. De rol van pestkop Sabina vertolkt door Yldau de Boer vond ik ook sterk gespeeld. Haar gedrag wekte echt woede en ergernis bij me op.

De onderwerpen die aan bod komen in Stuk! zijn heftig, verregaande pesterijen, mishandeling, verkrachting, ontvoering, laag zelfbeeld, Anorexia. Sommige stukken heb ik echt met walging zitten kijken.

Jammer vind ik het dat bepaalde delen uit het boek aangepast zijn omdat het blijkbaar mooier in het filmplaatje past.

Al met al heb ik genoten van de film, maar eerlijk is eerlijk ik had er toch wel wat meer van verwacht. Zeker na het lezen van het boek en het zien van de trailer, er had heus waar veel meer potentie gezeten in Stuk! De film.
Deze film bewijst maar weer dat boeken de meeste tijd toch echt beter zijn dan de boekverfilming.
Het boek heeft op mij in ieder geval meer indruk gemaakt dan de film.
De film heeft niet voor niets een leeftijdsadvies gekregen van 12 jaar en ouder en bij voorkeur van 14 jaar en ouder. Ik denk dat de film op deze doelgroep meer indruk maakt en hij heftiger overkomt. Van mij had hij nog vele malen heftiger mogen zijn.

De keuze voor de draaitijden snap ik niet helemaal. De laatste voorstelling is rond de klok van 19:00 uur en de film draait ook niet in alle bioscopen in Nederland. Ik denk dat de film een groter publiek zou kunnen ontvangen als er ook een latere voorstelling zou zijn, vooral in de weekenden. Nu zaten we op zaterdagavond al om 19:10 uur in de bioscoop te kijken naar een thriller.

Mocht er in de toekomst nog een boekverfilming komen van Judith Visser haar boeken, ik ben groot fan van Judith Visser, bij voorkeur Zeemandsbruid of Time-out, dan hoop ik dat de regie in handen komt van een andere regisseur. Want Judith’s boeken zijn zeker filmwaardig!

Stuk, het boek nog niet gelezen? Dan echt even doen voor je naar de film gaat, anders loop je een goed boek mis.

Waardering:
3/5

1 opmerking: