maandag 19 mei 2014

Ysabella - Judith Visser

Titel: Ysabella
Auteur:
Judith Visser
Uitgever:
Xander
Genre:
Thriller
Verschenen:
2008
Beschikbaar:
Hardcover en Ebook
ISBN:
9789401600019 en 9789401600026

NUR:
305
Pagina’s:
153
Waardering:
4/5


Judith Visser
Judith Visser (1978) schrijft thrillers, eet geen vlees en woont in Rockanje. Haar roots liggen in Rotterdam. Judith staat bekend om haar edgy thrillers, die steevast lovend worden onthaalt. Haar jeugdthriller Stuk (2008) waarmee zij werd genomineerd voor de Gouden Strop is verfilmd en draait vanaf 11 juni in de bioscoop.
Verder schreef Judith Tegengif (2006), Tinseltown (2007), Ysabella (2008), Oversteken (2009), Trip (2010), Time-out (2011), Zeemansbruid (2012), Hasta la vista (2013) en recent verscheen haar allernieuwste thriller, Vreemden in de nacht (2014).

Vanaf het moment dat Jill Valens nietsvermoedend de Rotterdamse bibliotheek binnenstapt, is niets meer zoals het was. Ze hoopt daar rust en inspiratie te vinden, en wil even weg uit de stress van haar veeleisende leven als bekend schrijfster.
Maar in plaats daarvan heeft ze een onheilspellende ontmoeting en is ze getuige van een dramatisch ongeluk.
Is dat allemaal toeval of heeft het een betekenis?
Voor ze het weet is Jill het middelpunt van een zenuwslopende race tegen de klok waarin leven en dood op het spel staan…

Mening
Vanmiddag heb ik in het zonnetje genoten van Ysabella, de novelle van Judith Visser die zij in
speciaal schreef in opdracht van Bibliotheek Rotterdam en Gemeente Rotterdam. Ysabella, was oorspronkelijk het Rotterdamse Leescadeau van 2008. In 2012 is Ysabella opnieuw uitgebracht.
Trouwe bezoekers van mijn blog weten het inmiddels, ik ben groot fan van Judith Visser haar schrijfsels. Ysabella en Trip stonden nog op mijn lijstje van ongelezen boeken en dat kon natuurlijk niet, na vanmiddag kan ik er weer één aan mijn lijstje met gelezen boeken toevoegen.

Ysabella is een novelle, een kort verhaal en bestaat uit maar 153 korte pagina’s. Doorgaans ben ik geen liefhebber van korte verhalen, maar voor Judith maak ik graag een uitzondering. Het boek is uitgebracht in een prachtige hardcover, op de voorkant staat een vrouw afgebeeld. Ondanks het korte verhaal is er toch duidelijk onderscheid in hoofdstukken, wat ik erg prettig vind. De titel past uitstekend bij het verhaal en de tekst op de achterkant van het boek, maakte mij zoals gewoonlijk heel benieuwd naar het verhaal.

Judith Visser heeft gewoon een heerlijke eigen kenmerkende schrijfstijl, spannend, beschrijvend en humoristisch. Kortom genieten.
Knap hoe het haar gelukt is om in een dergelijk kort verhaal toch de nodige spanning te brengen.
De personages in Ysabella, zijn spraakmakend, Jill Valens een bekende schrijfster. Jill maakt een moeilijke periode door, ze heeft net haar relatie met de Duitse Helmut heeft beëindigd. Helmut kan haar niet loslaten en kan zich niet neerleggen bij het einde van hun relatie, Jill is de liefde van zijn leven en zonder haar hoeft het voor hem niet meer. Hij volgt haar overal, wat Jill bijna tot waanzin drijft. De personages zijn herkenbaar neergezet, je leeft je in en dankzij de nodige humor die Judith in het verhaal heeft verwerkt heb ik met regelmaat hardop zitten lachen.

Met Ysabella heeft Visser wederom een origineel verhaal neergezet, dat is aan haar wel toevertrouwd. Jill doet hard haar best om ondanks alle nare gebeurtenissen in haar leven, het boek waar zij aan werkt af te krijgen, wanneer zij tijdens haar werkzaamheden in de Centrale Bibliotheek van Rotterdam getuige is van een ongeval en een mysterieuze persoonlijkheid ontmoet. Jill krijgt een bijzondere opdracht en haar leven neemt door een gebeurtenis een totaal andere wending.

Dit is jouw kans om iets goeds te doen.

Ik ga er verder niet teveel over verklappen, dat moet je zelf maar lezen. Ysabella, zit in ieder geval weer totaal anders in elkaar dan ik vooraf verwacht had.

Ysabella, mini thriller van formaat, humor, spanning, garant voor een paar uur heerlijk leesplezier, aanrader!

Waardering
4/5

1 opmerking: