maandag 21 april 2014

Als je alleen - Iris Pinson

Titel: Als je alleen
Auteur:
Iris Pinson
Uitgever:
In eigen beheer
Genre:
Erotische roman
Verschenen:
Maart 2014
Beschikbaar:
Paperback en Ebook
ISBN:
9789082192902 en 9789082192919
Pagina’s:
288
Waardering:
2/5

Als je alleen... gaat over de levensloop van een vrouw die afstand neemt van haar afkomst en een succesvolle carrière doorloopt.
Sonja Plattel is een zelfstandige vrouw die van jongs af aan heeft geleerd om voor zich zelf op te komen en haar eigen zaken te regelen. Door haar verschijning trekt ze mannen aan die haar aantrekkelijk vinden. Ze beseft dat ze hen om haar vingers kan winden wanneer het haar uitkomt. Het is hun probleem dat ze verliefd op haar worden en ze consumeert ze, alsof ze van een maaltijd geniet. Ze maakt heel geraffineerd de afweging in hoeverre ze in een relatie investeert. Totdat zij zelf in een relatie wordt geconsumeerd en ontkent dat dit haar grote liefde is. Ze verdringt haar passie door zich in andere relaties te storten waarvan ze diep in haar hart weet dat deze maar beperkt houdbaar zijn. Zonder zich er veel van aan te trekken nestelt ze zich in een wereld die niet de hare is, maar past zich wonderwel aan. Sonja koestert het beeld wat mensen van haar hebben. Hardwerkend, netjes, eerlijk en loyaal. De vraag is in hoeverre ze echt eerlijk en loyaal is?
Het is een continue afweging tussen ongeremde kortstondige seks en passie. Of is de kortstondige seks slechts een middel om tot het acceptatieproces van de passie en echte liefde te komen?
Samenvatting
It’s only words and words are all I have to take your heart away.

Als je alleen, vertelt het heftige levensverhaal van Sonja Plattel.

Haar gedachten namen een loopje… en probeerde de stukjes van de puzzel bij elkaar te krijgen.

Sonja komt er al op jonge leeftijd achter dat het leven niet altijd over rozen gaat. Ze verliest haar moeder al op jonge leeftijd en blijft alleen achter met haar vader, waarvoor zij zich verantwoordelijk voelt. Samen wonen ze in de Haagse binnenstad afgezonderd van alles en iedereen. Haar vader is het grote verlies nooit te boven gekomen en overlijdt kort na het behalen van haar HBO diploma, waarna Sonja helemaal alleen achter blijft. Tijdens het opruimen van haar vaders persoonlijke spullen doet Sonja een ontdekking. Door alles wat ze heeft meegemaakt in haar jonge leven, heeft ze al vroeg geleerd om voor zichzelf op te komen, wat haar heeft gemaakt tot de zelfstandige vrouw die ze nu is.

Ik heb een gevoel in mijn lichaam wat ik nog niet eerder in mijn leven heb gevoeld.

Sonja is een prachtige vrouw, met lang blond haar en blauwe ogen. Ze trekt mannen aan als een magneet en windt ze om haar vingers. Na haar diploma start ze met werken bij een bank in Den Haag. Tijdens het sporten bij de atletiekvereniging ontmoet zij de knappe Ronald, haar atletiektrainer, ze blijken elkaar meer dan leuk te vinden. Dit is het begin van haar heftige seksleven.

Charles is de hoofdprijs, die moet je verzilveren.

Al snel is Sonja toe aan een nieuwe uitdaging in haar leven en verruild Den Haag voor Rotterdam, waar haar nieuwe leven van start gaat. Ze ontmoet veel nieuwe mensen en lijdt een heftig leven vol seks, drank en drugs. Tot ze de man van haar dromen ontmoet. Ze beland in een totaal andere wereld, vol luxe en rijkdom. Ze voelt zich intens gelukkig terwijl ze de hele wereld over reist van Nederland, naar Portugal, naar Boston, Zweden en Spanje. Toch kruipt het bloed waar het niet gaan kan en ze speelt met vuur. Lukt het haar om een serieuze relatie aan te gaan en zich aan éé
n man te binden?

Alles wat in het leven onbereikbaar is, is onweerstaanbaar.


Mening
Pasgeleden werd ik benaderd door een voor mij nieuwe auteur, Iris Pinson, met de vraag of ik haar debuut, Als je alleen, vooraf zou willen lezen. Iris was op zoek naar types zoals ik, ze herkende zichzelf in mijn Twitterprofiel. Dat maakte mij nieuwsgierig, een type zoals mij, wat voor type ben ik dan? Na het lezen van Als je alleen, ben ik daar nog nieuwsgieriger naar. Ik las waar het boek over ging en dat sprak me aan en zei ja. Enthousiast begon ik met lezen, wat vind ik van het debuut van Iris Pinson?

Als je alleen is opgedeeld in drie delen, deel 1, Is het niet tijd, deel 2, Geen gewone liefde en deel 3, Als je alleen maar en bestaat in totaal uit 29 hoofdstukken en vertelt het levensverhaal van Sonja Plattel.
Als je alleen heeft een mooie cover, welke goed pas bij het erotische verhaal. De titel kan ik zelfs na het lezen van het verhaal nog steeds niets plaatsen. De omschrijving van het verhaal sprak mij aan en maakte mij nieuwsgierig naar de rest van het verhaal.

Iris Pinson heeft een fijne schrijfstijl welke makkelijk en snel leest, voor je het in de gaten hebt heb je er al flink wat pagina’s opzitten, eenmaal begonnen wil je door blijven lezen. Het verhaal intrigeerde me en dit zorgde er samen met de prettige schrijfstijl voor, dat ik door bleef lezen.

De omgevingsbeschrijvingen en karakteromschrijvingen zijn heel uitgebreid, we leren hoofdpersonage Sonja goed kennen. Sonja is een vrouw die veel heeft meegemaakt in haar leven, ze verliest haar moeder al op jonge leeftijd en blijft alleen achter met haar vader, waarvoor ze zich verantwoordelijk voelt. Dit heeft haar gemaakt tot de zelfstandige hardwerkende vrouw die zij nu is. Sonja werkt hard en lijdt een heftig leven met veel seks, drank, drugs en mannen, ze is een echte mannen verslindster, ze windt de mannen om haar vingers met haar lange blonde haren en blauwe ogen.


Iris Pinson beschikt over een flinke dosis fantasie.  Als je alleen bevat vele onderwerpen, zoals verdriet, rouw, huwelijksperikelen, geweld, lust, seks, gevoelens en emoties. Het is een verhaal met heel veel wendingen, het wordt geen moment saai. Toch heb ik me tijdens het lezen meerdere keren afgevraagd waar het verhaal nu eigenlijk heen ging? Ik heb dan ook gemengde gevoelens bij het verhaal, aan de ene kant een positief gevoel; de schrijfstijl is prettig en het leest lekker, aan de andere kant; weet ik nu na het lezen eigenlijk nog steeds niet goed wat ik er nu eigenlijk van moet vinden? Dit heeft ook deels te maken met het einde van het verhaal, welke ik als wazig en verwarrend heb ervaren, ik kreeg het idee dat het einde snel afgewerkt moest worden en aan elkaar gerafeld is. Het verhaal ging voor mijn gevoel regelmatig van de hak op de tak en hier en daar wat over de top. Er zitten zoveel perikelen en wendingen in dat Pinson naar mijn idee teveel in één verhaal heeft willen stoppen. Het heeft het allemaal nét niet.

Iris Pinson heeft Als je alleen uitgegeven in eigen beheer en werkt momenteel aan haar tweede en derde boek, California Dreaming en Dr. Norton, welke medio juni en september 2014 worden verwacht.

Als je alleen, het debuut van Iris Pinson, het turbulente levensverhaal van Sonja Plattel, een heerlijke schrijfstijl, maar heeft het voor mij helaas allemaal net niet!

Waardering
2/5

Met dank aan Iris Pinson voor het versturen van een recensie-exemplaar


Nieuwsgierig geworden naar Als je alleen? De eerste drie hoofdstukken zijn te lezen op de website van Iris Pinson.

4 opmerkingen:

  1. Wat een eerlijke recensie. Wat natuurlijk ook de bedoeling is.

    Debby
    xx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks Deb.
      Vond het lastig omdat ik graag over ieder boek enthousiast wil zijn, maar de auteur vroeg een kritisch oog en eerlijke mening en laat ik die nou altijd met respect geven. De auteur heeft het super opgepakt, wat ik super stoer vind want niet iedereen kan even goed met kritiek omgaan.

      X
      Kat

      Verwijderen
    2. Het is zeker met respect geschreven kan niet anders zeggen. Je hebt het goed verwoord met waarom net niet. Als er opbouwend kritiek gegeven wordt en met respect is het niet moeilijk mee om te gaan, denk ik zo.

      Debby
      xx

      Verwijderen
  2. Ik herken wat je schrijft. Ook ik had dat gevoel na het lezen.

    BeantwoordenVerwijderen