vrijdag 17 januari 2014

Hotel Mama - Thiery Thielemans

Titel: Hotel Mama
Auteur:
Thiery Thielemans
Uitgever:
Kaft Media
Genre:
Levensverhaal
Verschenen:
September 2013
Beschikbaar:
Paperback
ISBN:
9789491061325
Pagina’s: 176
Waardering: 4/5

In Hotel Mama lees je herkenbare verhalen van een normaal gezin dat best bijzonder is. Een gezin dat er niet als vanzelfsprekend is gekomen maar een gezin dat geleerd heeft om van hele normale dingen in het leven iets heel bijzonders te maken. Iedere dag en elk moment!
Hotel Mama is een feest der herkenning voor iedereen die iets met kinderen heeft maar ook voor hen die (nog) kinderloos zijn. Tenslotte is iedereen ooit kind geweest!

Thiery Thielemans
Thiery Thielemans (39) is een zeer bevlogen en liefhebbende moeder. Zij woont samen met haar lief en hun drie diva’s in het Brabantse Uden. Thiery zette enkele jaren geleden haar carrière op een lager pitje om fulltime voor haar gezin te zorgen en daarnaast haar passie voor schrijven op te pakken. Thiery is eigenaar van het blogplatform HotelMama.nl waar zij andere ouders, grootouders, leerkrachten en iedereen die iets met kinderen heeft, een podium geeft hun verhalen te delen met anderen.

Samenvatting
Bijzondere verhalen over normale diva’s.

In Hotel Mama maken we kennis met de negenendertigjarige Thiery Thielemans. Ze vertelt over haar leven in Hotel Mama en het ontstaan ervan.

Ik had mezelf verlost van het ‘huisje-boompje-beestje keurslijf en het beviel me wel.

Op haar vijfentwintigste besluit Thiery om het roer om te gooien, ze zet een punt achter haar relatie en haar burgerlijke leventje, laat Haarlem achter zich en maakt een nieuwe start als vrijgezel vol wilde toekomstplannen, bij haar vriendin in het Brabantse Tilburg. Daar maakt ze kennis met het World Wide Web en al snel leert ze de vijfendertigjarige man kennen, die ze nu haar Lief mag noemen.

Verliefd op een papa en zijn meisje van vier.

Vanaf dat moment is ze niet alleen tot over haar oren verliefd op haar Lief maar ook moeder van een vierjarig blond meisje, wat niet uit haar geboren is, maar ze wel in haar hart gesloten heeft en waarvan ze houdt als haar eigen dochter. Het prille begin van Hotel Mama.

Des te meer realiseer ik me dat we als gezin bijzonder zijn. Bijna veertien jaar geleden begon ons avontuur en werden de eerste palen van ons huidige Hotel Mama geslagen.

Iets wat feilloos onmogelijk was volgens de artsen,  gebeurde, Thiery werd zwanger en beviel van twee prachtige dochters en is nu de trotse moeder van drie dochters, Puber Diva van zeventien, Middelste Diva van negen en Kleine Diva van zeven.

Mama’s zijn ook maar mensen.

Samen besloten ze hun gevoel te volgen en hun dromen niet uit de weg te gaan. Dit heeft prachtige avonturen opgeleverd maar ook moeilijke momenten, ze hebben veel voor hun kiezen gehad, maar hun liefde overwon alles. Thiery geniet met volle teugen van haar Hotel Mama.

Samen staan we sterk in dit wonderbaarlijke leven met alle ups en downs.
Samen maken we er een groot feest van.

Hotel Mama laat zien dat het leven een feestje is, maar dat je wel zelf de slingers op moet hangen. Met andere woorden, geniet van het leven en maak er wat van.

Mening
Enige tijd geleden werd mij gevraagd of ik Hotel Mama van Thiery Thielemans wilde lezen? Daar zij ik geen nee tegen. Ik had eigenlijk geen idee wat ik er van kon verwachten, wel dat het boek razend enthousiast is ontvangen, ik zie enkel goede recensies voorbij komen. Gisteravond begon ik eindelijk in Hotel Mama het debuutboek van Thiery Thielemans.

Hotel Mama is mede tot stand gekomen via het crowdfundplatform Ten Pages.
Hotel Mama bestaat uit twee delen en is opgedeeld in 56 korte hoofdstukken met korte stukken tekst, dit leest erg prettig. De hoofdstukaanduiding wordt vormgegeven met een hartje.
De vormgeving van het boek is mooi, op de cover staat een hart en het hotel, een mooie vrolijke rode cover en de titel is toepasselijk bij het verhaal.

In Hotel Mama maken we kennis met Thiery Thielemans, ze vertelt over het wel en wee van haar gezin, een bijzonder, warm en ondernemend gezin. Een gezin waar je jezelf mag zijn, daar waar je gerespecteerd wordt om wie je bent. Thiery is een bijzonder mens, een creatieve persoonlijkheid, een gevoelsmens die van het leven houdt, ondanks alle tegenslagen die ze gehad heeft in het leven, gaat ze er iedere dag weer vol voor. Ze geniet van haar gezin, van haar Lief en Diva’s en van alle mooie momenten, de moederliefde straalt ervan af. In Hotel Mama is iedere dag een feestje.

Thiery Thielemans heeft een heerlijke schrijfstijl, humoristisch en luchtig ondanks de toch ook wel zware onderwerpen die aan bod komen. Hierdoor leest het boek meteen vanaf het allereerste moment lekker weg en vlieg je door de hoofdstukken heen. Ik begon gisteravond met lezen, vanochtend ging ik snel weer verder en voor ik het wist had ik het alweer uit.
De karakters zijn stuk voor stuk spraakmakend en echt, niet gek want het is natuurlijk gebaseerd op het leven van de auteur, maar Thiery weet het zo te beschrijven dat je het gevoel krijgt er zelf bij te zijn, zo beleef je haar verhaal.
De emoties en gevoelens zijn mooi omschreven, ik had geregeld last van rillingen tijdens het lezen. De liefde en het respect voor elkaar is prachtig.
Een levensverhaal met een lach en een traan. Met herkenbare situaties voor iedereen.

Hotel Mama heeft mij laten zien dat het belangrijk is om je eigen dromen na te jagen en de wijze levensles GENIET van het leven!

Thiery is op dit moment bezig aan haar volgende boek, een boek waarin Hotel Mama ook centraal staat maar dan anders. Ik kijk uit naar haar volgende boek.

Hotel Mama, het wel en wee van een bijzonder gezin, vertederend en liefdevol, boordevol herkenning, heerlijk genieten, aanrader!

Waardering
4/5

Met dank aan Kaft Media Uitgeverij voor het versturen van een recensie-exemplaar.

10 opmerkingen:

  1. Ontzettend bedankt Kat voor deze mooie en eerlijke recensie over het boek dat ik met zoveel liefde geschreven heb. Wat fijn dat je zo genoten hebt en dat ik je geïnspireerd heb om je dromen na te leven en te genieten van het leven. Het leven is mooi, echt waar!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je lieve reactie Thiery!
      Dat je het met héél véél liefde hebt geschreven straalt er overduidelijk vanaf.
      En wat een ontzettend sterke vrouw ben je.

      Verwijderen
  2. Mooie recensie en nog steeds staat deze op mijn verlanglijstje zoals ik al aangaf toen je schreef dat je het boek ging lezen. En deze staat toch wel boven aan want ik ben erg benieuwd erna, ook al heb ik zelf geen kinderen.

    Debby
    xx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks Deb.
      Ik weet het nog en moest tijdens het lezen ook aan je denken. Thiery heeft net als jij en ik veel voor haar kiezen gekregen en is ook een sterke vrouw.
      Ben benieuwd naar jouw mening als je het gelezen hebt.

      X
      Kat

      Verwijderen
    2. Ik kon niet wachten en heb het boek net besteld. Dan moeten de andere die ik hier nog heb liggen om gelezen te worden maar wachten.
      Dan geef ik gelijk een mening hier erover.

      Debby
      xx

      Verwijderen
    3. Wat leuk Deb! Veel leesplezier, ben heel benieuwd wat je ervan vindt.

      X
      Kat

      Verwijderen
    4. Hotel Mama is gelezen.
      Natuurlijk ga ik er geen recensie over geven, daar ben jij erg goed in dus laat ik dat ook over aan jou.
      Wel een mening in het kort.

      Het eerste wat mij nog steeds bij blijft en erg verrassend was om tegen te komen in het boek is Kanjer Guusje van Gorp. Ook ik heb de blog van haar vader gelezen tot het eind.
      Het was ontspannend om te lezen, soms met een lach en ook wel ontroerd. Zwarte piet zou waarschijnlijk nog vaak door mijn gedachten komen en vooral in de tijd van sinterklaas. Ik zie het voor mij die lachende gezichten bij het raam. Dat stukje kon ik mij ook voor de geest halen.
      Normaal lees ik dit soort boeken niet, maar soms vind ik het gewoon fijn om niet te zware boeken te lezen en deze leest lekker weg.

      Debby
      x

      Verwijderen
    5. Hey lieve Deb,

      Wat leuk dat je hem ook gelezen heb en alweer uit hebt.
      Voel je vrij om een recensie te schrijven hoor, ik plaats hem zelfs graag voor je.
      Bedankt voor het compliment :-)

      Fijn om te lezen dat jij ook van het boek hebt genoten. Doorgaans lees ik idd ook dit soort boeken niet, maar deze is wel een uitzondering in zijn soort en een heerlijk boek.

      X
      Kat

      Verwijderen