dinsdag 28 januari 2014

Blogtournee Vuurproef - Carina van Leeuwen

Op 14 januari 2014 verscheen het debuut Vuurproef van Carina van Leeuwen.
Dankzij de blogtournee van Not Just Any Book mocht ik het boek in december al lezen.
Carina van Leeuwen is in het dagelijkse leven werkzaam als forensisch expert bij de Amsterdamse politie. En was betrokken bij de Schiedammer parkmoord en de vliegtuigramp in Tripoli. Regionaal is zij coördinator vermiste personen en niet geïdentificeerde doden voor de politie Amsterdam.

Vuurproef is het eerste deel in de nieuwe serie Unit Plaats Delict. Dit boek is een levensechte CSI-roman van eigen bodem, gebaseerd op haar werk. En Speelt zich af in de wereld van forensic Renee Spaan van het Haagse politiebureau Donumstraat.

Forensisch rechercheur Renee Spaan houdt van haar werk, maar sinds haar levenspartner zelfmoord pleegde houdt de dood haar regelmatig uit haar slaap. Een nieuwe zaak bezorgt haar nog meer kopzorgen: ze moet het lijk van een onbekende man die op een Haags rangeerterrein is doodgeschoten en in brand gestoken identificeren. Het onderzoek voert Renee en haar team naar een verlaten villa, waar ze behalve kogelhulzen iets veel gruwelijkers vinden.
De verbrande man blijkt algauw een vermiste Haagse crimineel te zijn, en het lijk in het huis dat van zijn ex-vriendin. Maar daarmee begint het pas… Wie doodde wie, en waarom? Er is nauwelijks personeel om alle onderzoeken uit te voeren, Renees eigen chef en de Officier van Justitie werken niet mee en veel sporen lopen dood. Regelmatig blaast ze stoom af: overdag met hardlopen, ’s avonds door bij het eethuisje van haar tantes Dora en Tilly aan te waaien, en ’s nachts door woedend haar eigen huisraad kort en klein te slaan. Wanneer komt alles weer goed?

Vuurproef Unit Plaats Delict, een kijkje in de keuken van de forensische wereld, boordevol politiehumor, voor de CSI liefhebber!

Om het debuut van Carina van Leeuwen in de schijnwerpers te zetten mochten mijn collega boekbloggers en ik een vraag aan Carina stellen. Deze vragen en antwoorden verschijnen tijdens de blogtournee van Not Just Any Book in de periode van 14 tot en met 26 januari 2014 iedere dag op een ander blog online. Al deze vragen samen vormen aan het eind van de blogtournee één groot interview.

Mijn vraag aan Carina van Leeuwen naar aanleiding van het lezen van haar boek is:

Hoe ontspan je zelf na een heftige zaak?

Carina:
"Wat natuurlijk heel goed helpt is dat je een zaak nooit alleen doet, dus met je collega’s kan je al veel bespreken, al is dat vaak vooral de zakelijke kant. Maar iedereen heeft wel zo ‘zijn maatje’ waarmee je meer deelt.

Ik ben een doener. Dus ik ontspan vaak door inspanning om de zinnen te verzetten. Ik heb ook niet altijd zin om er meteen over te praten, dan moet het eerst even zakken.

Muziek heeft veel invloed op mijn gemoedstoestand, dus ik kan dan behoefte hebben aan een speciaal nummer om lekker mee te blèren of juist alleen maar alle details van het muziekstuk te beluisteren. Lezen is dan ook heerlijk; je verliezen in een verhaal dat niets met jouw eigen werkelijkheid te maken hebt.

Je begrijpt waarschijnlijk al dat het dan geen politiethriller is die dan lees :-). Een vooral niet spannende film kijken helpt ook."

Bedankt Carina voor je antwoord.


Benieuwd naar de overige vragen, antwoorden en recensies van Carina van Leeuwen, je vindt ze hier


Mijn recensie van Vuurproef verschijnt binnenkort online.


Met dank aan AW Bruna en Not Just Any Book voor het versturen van een vooruit exemplaar.

3 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat er ook vragen gesteld kunnen worden.
    Ben benieuwd naar de recensie.

    Debby
    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke vraag, ben benieuwd naar je recensie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Thanks, Debby en Connie. Deze week plaats ik mijn recensie.

    BeantwoordenVerwijderen