maandag 11 november 2013

Verdriet - Angelique Borgmeijer

Titel: Verdriet, deel 1
Auteur:
Angelique Borgmeijer
Uitgever:
New Way
Genre:
Young Adult, Fantasy
Verschenen:
2013
Beschikbaar:
Paperback
ISBN:
9789491546037
Pagina’s:
275
Waardering: 2/5


Het leven lacht Helena Ruit toe, maar een groot verlies, een confrontatie met haar beste vriendin en een geheim waar de meeste mensen bang voor zijn veranderen dat abrupt. Het dwingt Helena te kiezen tussen leven en dood. Alhoewel ze twijfelt of de goede keuze heeft gemaakt en of ze er wel klaar voor wat komen gaat, moet ze alles wat haar bekend is achter laten. Echter de grote vraag blijft: wordt haar normale leven weer normaal of blijft ze altijd in gevaar?

Afgelopen week las ik Verdriet het debuut van auteur Angelique Borgmeijer.
Ik volg Angelique al een tijdje op Twitter, haar boek sprak me erg aan.
Een tijdje terug deed Angelique een oproep op Twitter, haar debuutboek in ruil voor een recensie. Daar kon ik natuurlijk geen nee tegen zeggen, ik was erg benieuwd naar haar boek.
Bedankt Angelique Borgmeijer en Uitgeverij New Way voor het versturen van een leesexemplaar.
Benieuwd naar wat ik uiteindelijk van het boek vind? Lees dan snel verder…

Angelique Borgmeijer
Angelique Bormeijer (1983) is auteur van de Fantasy Young Adult Verdriet en woonachtig in Zoetermeer.
Naast het schrijven van boeken geniet ze ook erg van het lezen van  boeken.

Samenvatting
Een jongen, een meisje en een onmogelijke liefde.

De jonge Helena Ruit uit Marble heeft alles, lieve ouders waar ze een goede band mee heeft en een leuke bff. Totdat ze na de Zomervakantie weer terug naar school gaat en haar leven voorgoed veranderd.

Helena zit in de eindexamenklas en heeft grote plannen, volgend jaar wil ze op kamers gaan wonen en studeren op de universiteit.
Dan gebeuren er nare vreemde dingen. Helena krijgt veel voor haar kiezen in korte tijd, dit is teveel voor haar om te verwerken.

Er gebeuren wel meer vreemde dingen de laatste paar weken die ze niet kon plaatsen.

Wanneer ze op school tegen Gabriël Stone, de nieuwe jongen met de prachtige diepblauwe ogen aanbotst, is ze op slag verliefd en krijgt hem niet meer uit haar hoofd. Het leven lijkt haar weer toe te lachen.

Ze keek hem in zijn ogen en haar wereld stond even stil.

Helena en Gabriël zijn zielsverwanten, houden veel van elkaar en willen zoveel mogelijk tijd met elkaar doorbrengen.

Maar ze wist eigenlijk nog niks van hem en hij hoopt dat ook zo te houden, ook al moest hij de regels ervoor overtreden om bij haar te kunnen zijn. Het zou toch al moeilijk genoeg zijn om het geheim te bewaren.

Wat Helena niet weet is dat Gabriël een groot geheim met zich meedraagt, een duister geheim wat ze dwingt tot het maken van een onmogelijke keuze.

Hoe zal Helena reageren en waar zal ze voor kiezen?

Mening
Verdriet heeft 9 lange hoofdstukken geschreven in wisselend perspectief vanuit Helena en Gabriël.
De vormgeving van het boek is heel mooi, de cover is prachtig, een echte eyecatcher, mooie kleuren. Ook aan de achterkant van het boek is aandacht besteed.
De cover en de titel passen goed bij het verhaal.
De tekst op de achterkant van het boek maakt nieuwsgierig naar de rest van het boek. Ik had n.a.v. deze tekst een heel ander soort verhaal verwacht. Wat dat betreft heeft het boek me verrast, ik heb het verkeerd geïnterpreteerd.

Wat vind ik van het boek? Ik zal er niet omheen draaien, dit is een boek wat niet bij mij past, het verhaal pakte me niet. En wat vind ik dit moeilijk om te schrijven. Ik vind het heel moeilijk om een kritische recensie te schrijven, helemaal wanneer je iemand nog graag mag ook. De auteur is namelijk een hele lieve vrouw.
Graag wil ik opmerken dat mijn recensie slecht een mening is, mijn mening. Misschien vind iemand anders dit boek wel helemaal geweldig, zoveel mensen, zoveel meningen.
Tevens behoor ik eigenlijk niet tot de doelgroep waarvoor dit boek naar mijn mening bestemd is, de jongere lezer.
Toch vind ik het Young Adult genre over het algemeen een leuk genre.
Ik ga proberen uit te leggen waarom het boek mij niet geraakt heeft en waarom het niet bij mij past.

Ik voelde me niet verbonden met de hoofdpersonen, ze kwamen voor mij niet tot leven.
Helena is een jong naïef meisje wat in het examenjaar van de middelbare school zit. Volgend jaar gaat ze studeren op de universiteit en op kamers. Helena is aan de ene kant te volwassen voor haar leeftijd, er zit weinig verschil tussen moeder en dochter, het lijken haast wel vriendinnen in plaats van moeder en dochter en aan de andere kant is ze juist heel kinderlijk. Het is een voorbeeldig kind, ze is heel braaf en volgzaam en doet alles wat haar ouders haar opdragen. Ik heb me regelmatig gestoord aan Helena.
De schrijfstijl van Angelique is erg benoemend, veel beschrijvingen, de zinnen vloeien niet, hierdoor komt er geen vaart in het verhaal en had ik moeite om in het verhaal te komen.
Het verhaal kwam voor mij traag op gang en was langdradig.
Op de achtergrond is een bepaalde lichte spanning aanwezig, die niet losbarst maar er onbewust toch voor zorgt dat je doorleest en je nieuwsgierig maakt.
Ongeveer op de helft van het boek neemt het verhaal een wending die ik niet aan had zien komen.
Deze wending zorgde ervoor dat het verhaal voorspelbaar en niet origineel werd. Mij deed het erg aan Twilight denken, er zijn namelijk veel overeenkomsten. Wat overigens niet per definitie negatief hoeft te zijn. Ik moest de hele tijd aan Bella en Edward denken en kon dat verhaal niet meer uit mijn hoofd krijgen en dan blijf je vergelijken.

Verdriet heeft een open einde.
In december verschijnt deel twee Verraad bij Uitgever New Way.
Hoe zal het met Helena en Gabriël aflopen?

Verdriet, een jongen, een meisje en een onmogelijke liefde, een boek voor de jonge lezer, of als je nog niet bekent bent met Twilight en van dit genre houdt.

Waardering
2/5

Bron
Website uitgever New Way en Facebookpagina Angelique Borgmeijer

3 opmerkingen:

  1. Heel duidelijk onderbouwde recensie. Knap hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel Mieke en West, heel fijn om te horen, want ik vond het heel moeilijk om deze recensie te schrijven en om mijn mening te onderbouwen.
    Wanneer je enthousiast bent over een boek dan is het zoveel makkelijker.

    BeantwoordenVerwijderen