woensdag 27 november 2013

Spijt de film

Titel: Spijt          
Regie: Dave Schram
Genre: Drama, Jeugdfilm
Verschenen: Juni 2013
Beschikbaar:
DVD
Duur: 95 minuten
Waardering: 4/5



Cast
De cast van Spijt bestaat uit:
Jochem (Stefan Collier), David (Robin Boissevain), Sanne (Charlotte Bakker), Vera (Dorus Witte), Justin (Nils Verkooijen), Youssef (Brahim Fouradi), Nienke (Fabienne Bergmans), Niels (Gregory Samson), Remco (Rick van Elk) en Tino (Dave Mantel).

Samenvatting
Jochem heeft het niet makkelijk op school. Hij is het mikpunt van getreiter door het clubje van Sanne.
Klassenleraar Tino is veel te druk met populair doen voor de tieners en grijpt niet in als Jochem gepest wordt. Klasgenoot David ergert zich hieraan, maar durft er zelf ook niks van te zeggen.
Dan organiseert meester Tino het klassenfeest, waar de band van David, Youssef, Niels en Nienke kan optreden.
David hoopt zo indruk te maken op Vera, het leukste meisje uit zijn klas. Als dat helemaal misgaat heeft David geen oog meer voor Jochem, die te grazen wordt genomen door zijn pestkoppen. De volgende ochtend krijgt de klas van de rector te horen dat Jochem ‘s avonds niet is thuisgekomen…

Mening
Afgelopen weekend heb ik samen met mijn dochters de film Spijt gezien.
Als groot liefhebbers van de verfilmingen van de boeken van Carry Slee, konden we Spijt natuurlijk niet overslaan. Zelf heb ik het boek niet gelezen, mijn dochter wel.

Spijt de film is gebaseerd op het boek van de populaire schrijfster Carry Slee.
De onderwerpen die besproken worden in de boeken van Carry Slee en de boekverfilmingen zijn altijd heftig. Denk aan Afblijven (2006), Timboektoe (2007), Radeloos (2008), Lover of loser (2009), Razend (2011) en Spijt (2013). Waarin thema’s als verslaving, drugs, misbruik, loverboy’s, mishandeling, pesten, zinloos geweld, automutileren en zelfmoord centraal staan.

Ook in Spijt staat weer een heftig onderwerp centraal.
Voor we gingen kijken wisten we al dat het een heftige film zou zijn, maar achteraf gezien vond ik hem behoorlijk heftig, heel aangrijpend en schokkend.
Op school, basisschool groep 7 wilden ze de film niet draaien, voor ik de film gezien had dacht ik waarom dan niet? Dit is toch de meest uitgesproken film die je op een school kunt laten zien om de pestkoppen hopelijk in te laten zien wat ze met hun pestgedrag kunnen veroorzaken? Achteraf kan ik dit besluit wel begrijpen en ook waarderen. Deze film is vrij heftig voor leerlingen van groep 7.

De titel is treffend en past goed bij de film.
Gelijk de eerste paar minuten dat de film op stond ergerde ik me al, ik voelde een enorme woede opkomen en voelde de machteloosheid van de personages.
De cast is goed gekozen en het acteerwerk is goed. Deze karakters laten zien dat echt iedereen de pestkop kan zijn en wat pesten voor verwoestende gevolgen heeft. Hoe je iemand totaal de grond in kan boren en totaal kapot kan maken.
Jochem is een buitenbeentje, hij is anders dan de rest en dat maakt hem het mikpunt van de pesterijen.
Waarom moet er gepest worden? Wat heeft het voor nut? Waarom moet je je op iemand anders afreageren? De film laat zien dat de pester in dit geval zelf ook problemen thuis heeft. Toch, niks rechtvaardigt het pestgedrag en mishandeling!
De machteloosheid en de schuldgevoelens, die David voelt omdat hij Jochem graag wil helpen, maar niet weet hoe hij met de situatie om moet gaan.
De woede om de leerkracht, de mentor, wat een eikel. Hij ziet het gewoon niet, of wil hij het niet zien? Hij werkt het pestgedrag gewoon in de hand. Een mentor zou juist iemand moeten zijn waarbij je terecht kunt, die voor je opkomt in dit soort situaties. De film laat zien hoe belangrijk het is dat de leerkrachten hier bewust mee bezig zijn.
Iedereen weet dat er iets aan de hand is, dat er iets speelt, maar niemand doet iets, niemand grijpt in, iedereen kijkt toe.

Hoe overleef je deze afschuwelijke pesterijen, iedere dag weer opnieuw?
Wanneer niemand iets doet, wanneer niemand ingrijpt, wanneer niemand je helpt en zelfs de volwassenen je in de steek laten?

Zelf vind ik dit niet de beste verfilming van de boeken die al verfilmd zijn tot nu toe, ik kan er alleen de vinger niet opleggen over waarom ik dat nou precies vind.

Toen de film afgelopen was, bleef ik achter met een akelig gevoel, ik had er buikpijn van. Spijt is echt een aangrijpende film.
Laat deze film maar aan de grootste pestkoppen zien, hopelijk steken ze er wat van op en zien ze in dat hun gedag totaal onaanvaardbaar is en verregaande gevolgen kan hebben.

Ieder persoon is uniek en iedereen heeft zijn/haar eigen kwaliteiten en talenten. Laat iedereen in zijn/haar waarde en heb respect voor elkaar, dan zal de wereld er een stuk leuker uitzien.

Spijt, een rauwe aangrijpende schokkende film over pesten en de onherstelbare gruwelijke gevolgen daarvan, een mustsee voor iedere pestkop!

Waardering
4/5

Bron
Website Spijt de film, website Carry Slee

1 opmerking: