zondag 3 november 2013

Boekenfestijn Eindhoven 2013


De afgelopen periode zag ik er heel veel over voorbij komen op Social Media het Boekenfestijn.
Dit maakte mij erg nieuwsgierig naar het Boekenfestijn, zoveel boeken allemaal bij elkaar in één ruimte dat kan toch niet anders dan leuk zijn, toch? Helemaal voor een boekverslaafde als mij.

Wat is dat nou het Boekenfestijn?
Dit zegt de site van het Boekenfestijn:
Het Boekenfestijn is dé gratis consumentenbeurs met meer dan een miljoen nieuwe boeken, multimedia en hobby-artikelen. Stelt u zich voor, een hal zo groot als een voetbalveld met lange rijen tafels waarop alle artikelen liggen uitgestald. De variëteit is groot. Het aanbod is overzichtelijk ingedeeld in categorieën. U kunt alle artikelen op uw gemak bekijken en in eigen tempo met de boekentrolley over de beursvloer rondwandelen. Meer weten over het Boekenfestijn, kijkt u dan hier

Het Boekenfestijn wordt het hele jaar door georganiseerd op verschillende plaatsen door heel Nederland en België.
Afgelopen week van 31 oktober tot en met 3 november 2013 was deze dus in Eindhoven in het Beursgebouw. Voor een complete beurskalender om te kijken of het Boekenfestijn ook bij jou in de buurt plaatsvindt, kun je de site raadplegen.

Wat vond ik ervan?
Ik was nog nooit eerder op een boekenbeurs geweest en was erg benieuwd of het wat voor me zou zijn als boekenwurm. Dus man en dochter zo gek gekregen om met me mee te gaan en daar gingen we op naar Eindhoven. Gelukkig had ik van te voren geen verwachtingen en was ik gewoon nieuwsgierig naar hoe het zou zijn.
Het werd een Boekenfestijn om nooit meer te vergeten.
Niet omdat het nou zo geweldig was, wel omdat ik de grond van dichtbij heb gekeken. Typisch weer iets voor mij.
Toen we de parkeergarage uitliepen, liep het pad een stukje omlaag en het had geregend en het was dus glad, hoe ik het voor elkaar gekregen heb weet ik nu nog niet, maar voor ik er erg in had gleed ik uit en lag ik op de grond. Op mijn kont en mijn been op een rare manier onder me gevouwen zodat ik met mijn knie op de grond lag.
Gelukkig maar dat het bij de parkeergarage was en niet voor het volle beursgebouw, was ook nog iets voor mij geweest.
Man en dochters kijken er al niet raar meer van op als ik weer eens op de grond lig, niet omdat ik nou zo onhandig ben, integendeel ik ben juist altijd heel voorzichtig, misschien wel te voorzichtig. Maar soms gaat zomaar opeens het licht uit, erg onhandig en pijnlijk.
Ik liep me niet kennen en ben opgestaan en we zijn doorgelopen naar het beursgebouw naar de boekenbeurs, ik had niet het hele eind gereden om me door een valpartij uit het veld te laten staan.
In het gebouw aangekomen eerst de wc onveilig gemaakt om handen te wassen, je hebt smetvrees of je hebt het niet en toen onze ronde over de beurs gemaakt.

Het was er heel groot, beneden en boven, we zijn als eerste begonnen in de laatste stuks hoek. Ik had al snel door dat man en dochter zich stierlijk verveelden dus die heb ik weggestuurd voor een rondje langs de knutselafdeling en andere prullen zodat ik op mijn gemak kon kijken. Manlief is geen lezer, die kijkt liever een goede serie op tv en voor dochterlief hadden ze ook niets bijzonders aan boeken.
Nou die laatste stuks hoek die viel direct al tegen, heel veel boeken op zijn kant op tafels en dozen, een chaoot wordt daar alleen nog chaotischer van. Met die laatste stuks viel het bovendien ook wel mee, ik ben tig keer dezelfde titel tegen gekomen. Prijzen lagen helaas ook aan de hoge kant.
Ik begon me al af te vragen of ik mijn tijd hier misschien niet aan het verdoen was?

Weer op de benedenverdieping aangekomen op zoek naar de afdeling met boeken waar ik van hou, belandde ik met mijn neus in de Engelstalige boeken, rijen vol. Help het zal toch niet zo zijn dat ze hier alleen maar Engelstalige boeken hebben? Met mijn Engels is niks mis, maar ik geef toch de voorkeur aan Nederlandstalige boeken.

En toen bleek uiteindelijk dat de Nederlandstalige thrillers, romans etc. aan de andere kant boven opgesteld stonden. Voor mijn gevoel niet heel logisch opgesteld, waarom zo achteraf weggestopt? Ik kan me zelfs nog voorstellen dat men dat stuk over het hoofd ziet. Maar de logica van beurzen opbouwen ontgaat mij soms volledig, daar heb ik op de beurzen waar wij zelf staan met onze stand ook last van.
Toen ik eenmaal mijn genre gevonden had kon ik los, lange rijen vol met boeken, wat een heerlijkheid.

Zoals ik al aangaf vond ik de prijzen nog vrij hoog liggen voor zo’n festijn, ik kwam prijzen tegen waar je ze soms ook voor in de boekhandel kunt kopen en zelfs boeken die beschadigd waren en waar alsnog een hoog bedrag voor gevraagd werd.
Wij maken zelf altijd speciale beursprijzen wanneer wij op beurzen staan, vandaar.
En ook het aanbod vond ik erg tegenvallen, misschien dat ik me niet goed geïnformeerd had, maar ik heb nauwelijks echt recente titels gezien en ook geen enkel boek gevonden wat specifiek op mijn lijstje stond.
Uiteindelijk toch nog drie leuke boeken gekocht waar ik erg blij mee ben.
De Toneelclub van Nathalie Pagie, een boek waar ik al lang naar uitkeek en graag wil lezen.
Hou van mij van Anja Feliers, na het recensieboek van afgelopen week ben ik nieuwsgierig geworden naar de eerdere boeken van Anja.
Schaduwspel van Ellen Gerretzen, over deze auteur heb ik al veel goede verhalen voorbij zien komen op internet, wat mij heel benieuwd maakt naar deze auteurs.
Deze drie pracht exemplaren kon ik dan ook echt niet laten liggen.



Naar wat ik heb begrepen is het aanbod iedere keer weer anders en viel de beurs dit jaar een beetje tegen, wat mij dan toch stiekem weer nieuwsgierig maakt naar de volgende beurs, dus wie weet. Gisteren dacht ik nog dat dit waarschijnlijk de eerste en meteen de laatste keer was geweest.

En jij, ben jij ook op het Boekenfestijn in Eindhoven geweest? Of ergens anders? Of ben je van plan om het Boekenfestijn te bezoeken?

9 opmerkingen:

  1. Ik ben ook geweest en ik ga meestal 3 of 4 keer per jaar naar zo'n boekenfestijn.. Maar deze vond ik echt zwaar tegenvallen. Er was veel minder aanbod dan de vorige keer.. Zo balen! Toch heb ik wel wat mooie boeken weten te scoren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammer is dat dan he?
    Had je blog gelezen, je hebt nog een mooi stapeltje nieuwe boeken op de kop weten te tikken.
    Grappig trouwens misschien zijn we elkaar wel tegen gekomen zonder dat we het van elkaar wisten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een verkeerde start van het er heen gaan. En jammer dat het dan ook nog een beetje tegenviel. Gelukkig niet met legen handen naar huis gegaan.

    Ik wist het door jou dat er een boekenfestijn was, te kort dag voor ons geweest.
    Nu ga ik eens in de gaten houden wanneer er weer een is. W. is ook een lezer net als ik, ook al staat het voor beide een beetje op een laag pitje, maar de tijd breekt er weer voor aan om te gaan lezen.

    Debby
    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb ook eens zitten kijken, weet eigenlijk niet wat het dichtste bij in de buurt is voor jullie? Later deze maand is er een in Zwolle, de rest van het jaar in België.
    Hopelijk kunnen jullie ook weer snel lekker lezen.

    X
    Kat

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op zich maakt de afstand niet uit, maar Belgie is wel te ver uit de richting. Maar Eindhoven, Utrecht of waar dan in Nederland maakt niet uit. Wij vinden het heerlijk om afstand te rijden, het is een dagje uit, onderweg stoppen wat eten en drinken. Maar volgend jaar is daar weer tijd voor. Voor op het moment nog genoeg boeken om te lezen in de kast.

      Fijne avond!

      Debby
      xx

      Verwijderen
  5. September volgend jaar is er een in Utrecht.
    Is ook geweldig heerlijk een dagje uit en wanneer je allebei van boeken houdt dan is zoiets helemaal geweldig. Ik heb er gisteren echt de turbostand opgezet omdat ik wist dat hun zich verveelden en omdat ze 's middags nog weg moesten, dan beleef je zo'n beurs toch anders.

    Jij ook een fijne avond.

    X
    Kat

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben al 2x in Mechelen (België) geweest en ik ben altijd met een grote stapel thuis gekomen. :-) Maar je hebt wel gelijk i.v.m. sommige prijzen. Mijn grens ligt dan ook op 5,00 euro per boek.

    Voor de rest mooie aanwinsten. Anja Feliers is super! En het boek van Nathalie Pagie wil ik ook wel lezen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Die grens ben ik met De Toneelclub over gegaan, die was net iets duurder maar ben er zo benieuwd naar dat ik hem toch mee genomen heb.
    Die in Mechelen komt er binnenkort weer aan zie ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Best een bescheiden buit voor het boekenfestijn. Zien er leuke boeken uit!

    BeantwoordenVerwijderen