dinsdag 8 oktober 2013

De Test - Joelle Charbonneau

Titel: De Test, deel 1
Originele titel: The Testing
Auteur:
Joelle Charbonneau
Uitgever:
Karakter Uitgevers
Genre:
Young Adult, SF, Dystopia
Verschenen:
September 2013
Beschikbaar:
Hardcover
ISBN:
9789045207933
NUR:
285
Pagina’s:
384
Waardering:
5/5

Tijd kent geen genade… 
De jonge, ambitieuze Cia Vale is tot haar vreugde een van de uitverkorenen om deel te nemen aan De test: een jaarlijks terugkerend evenement waarvoor alleen de allerbeste studenten uit de koloniën van het Verenigd Gemenebest geselecteerd worden. Zij die slagen hebben de wereld aan hun voeten liggen en zullen klaargestoomd worden tot toekomstige leiders van hun land.

Vol goede moed, maar met waarschuwingen van haar vader in haar achterhoofd, vertrekt Cia naar de hoofdstad, waar de test zal plaatsvinden. Als blijkt dat de inhoud van de diverse beproevingen niet alleen geestelijk, maar ook fysiek het uiterste van de kandidaten vragen ontstaat er een onderlinge strijd tussen de deelnemers. Cia komt al snel tot de ontdekking dat ze op zichzelf aangewezen is, maar door haar intuïtie te volgen en intelligentie en durf te tonen komt ze steeds een testronde verder terwijl haar medekandidaten stuk voor stuk het toneel moeten verlaten, levend of dood...

Heeft Cia het in zich om ook de allerlaatste horde te nemen? Kan ze overleven in het speelveld van de vierde ronde: het verwoeste en vervuilde land dat ooit Amerika was en lukt het haar om op tijd de hoofdstad te bereiken? En kan ze de mensen die ze de mensen die het dichts bij haar staan wel écht vertrouwen, of is niets wat het lijkt?

Joelle Charbonneau
Joelle Charbonneau woont in Chicago en houdt al zolang ze zich kan herinneren van het vertellen van verhalen.
Ze is werkzaam als acteer en zanglerares.
Het was nooit specifiek haar droom om een boek te schrijven. Maar ze houdt van lezen en op een dag is ze begonnen met schrijven en vond een nieuwe passie.
Haar vrije tijd brengt ze graag door met haar man en zoon.

Joelle schreef diverse boeken waaronder The Rebecca Robbins mystery series en The Paige Marshall Glee Club mysteries.
De Test is haar recenste boek en is het eerste deel van een trilogie.


Trailer van De Test













Waar gaat het boek over
Tijd is onze vijand

Ik werp nog een laatste blik in de reflector en hoop dat deze dag niet het einde van mijn studie betekent. Zelf heb ik daar echter niks over te zeggen; ik kan alleen maar dromen dat mijn naam afgeroepen zal worden voor de Test.

De Test vertelt het verhaal van de 16 jarige Malencia (Cia) Vale uit kolonie De Vijf Meren. Eén van de achttien kolonies uit het Verenigde Gemenebest.
Ze woont daar samen met haar vader, moeder en 4 broers Zeen, Hamin, Hart en Win.
Cia is slim en ambitieus en wil dolgraag uitverkoren worden voor de Test, zodat ze toegelaten wordt tot de universiteit. Ze heeft haar hele toekomst erop ingesteld. Even lijkt haar droom in duigen te vallen…

Weer juicht de menigte en ik glimlach automatisch, ook al blijven teleurstelling en tranen vastzitten in mijn keel. Jarenlang heb ik me voorbereid op deze dag en u nu is het voorbij.
Evenals mijn toekomstdromen. Hoe hard ik ook gewerkt heb, het was niet goed genoeg om uitverkoren te worden voor de Test.

Tot ze de volgende dag een pulsradiobericht ontvangt, met daarin de mededeling dat ze om 16.00 uur bij magistraat Owens verwacht wordt om over haar toekomstplannen te praten.

Elk jaar beoordeelt het Verenigde Gemenebest de prestaties van de schoolverlaters in alle achttien kolonies. De beste leerlingen worden naar Tosu City gebracht voor de Test die als toelating geldt voor de universiteit. Uitverkoren worden is een eer. Al onze hoop is gevestigd op afgestudeerde universiteitsstudenten – we rekenen er allemaal op dat zij helpen met het herstellen van de aarde en het verbeteren van onze levensstandaard.
Zij zijn de toekomstige wetenschappers, artsen, leerkrachten en regeringsambtenaren.
Jullie zijn uitverkoren om deel te nemen aan de Test.


Cia’s vader is jaren geleden ook Testkandidaat geweest en haar ouders vinden het maar niks dat hun dochter mee wil doen aan de Test.

Ik wil dat je één ding onthoudt. Ik geloof in je. Wat er ook gebeurt.

Wat Cia nooit meer had verwacht gebeurd toch, ze is uitverkoren voor de Test.

De volgende dag wordt ze samen met haar klasgenoten Tomas Endress, Malachi Rourke en Zandri Hicks in het Testcentrum in Tosu City verwacht. Om deel te nemen aan de Testprocedure. En moet alles en iedereen achter laten.
De twijfel slaat toe, is dit wel echt wat ze wil?
Al snel wordt duidelijk dat het helemaal niet belangrijk is wat zij wil en niet meedoen aan de Test is niet zonder consequenties en lijdt tot ernstige gevolgen.
De woorden van haar vader galmen door haar hoofd.

Je had nooit uitverkoren moeten worden.
Kijk uit wie je vertrouwd.


Maarliefst tien jaar geleden werd er voor het laatst iemand uitverkoren uit kolonie De Vijf Meren om deel te nemen aan de Test.

Met een Testtas gevuld met slechts een paar spullen, twee sets kleding en schoenen, twee persoonlijke voorwerken vertrekt ze onder begeleiding van Testfunctionaris Michal Gallen naar Tosu City.
Samen met Tomas (waar ze stiekem al een jaar lang in stilte verliefd op is) vormt ze een team en nemen ze deel aan de Test.
De Testperiode bestaat uit vier delen, schriftelijke examens, praktijk examens en tot slot het grote eindexamen, de gruwelijke Test.
De Test is loodzwaar, zit boordevol strenge regels, totaal afgesloten van de buitenwereld en op jezelf aangewezen zijn, beperkt in je bewegingsvrijheid. Waarin je continue op je hoede moet zijn en voorbereid op alles. Foute antwoorden worden zwaar bestraft. Gruwelijke gebeurtenissen die voorgoed op je netvlies gebrand staan. Overleven in een land wat aangetast is door de oorlog, waar nauwelijks water te vinden is. Zenuwslopend en spannend tot het eind.
Alles draait om de Test, altijd en overal, alles is een test.
Big Brother is always watching you.
Wie kun je nog vertrouwen en wie niet? Kun je nog wel iemand vertrouwen in een wereld waarin niets is wat het lijkt? Kun je jezelf nog wel vertrouwen?


Slechts twintig van de honderdenacht schoolverlaters kunnen worden toegelaten tot de universiteit van het Verenigde Gemenebest.

Hoever ben jij bereid te gaan om te slagen voor de Test en toegelaten te worden tot de universiteit?
Hoe belangrijk zijn jouw normen en waarden?

Lukt het Cia om de eindstreep te halen? Zal Cia slagen voor de Test?

Toch kan ik niet anders dan me afvragen waarom niemand ooit heeft durven vragen wat er gebeurd is met kandidaten die niet slaagden voor de Test. Wat is er van hen geworden? Wat zal er van ons worden?


Het boek bestaat uit 22 hoofdstukken welke geschreven zijn vanuit hoofdpersonage Cia.

Mening
In augustus verscheen een oproep voor testlezers voor het boek de Test. Daar hoefde ik niet over na te denken en heb direct gereageerd. Het boek sprak me namelijk vanaf het allereerste moment enorm aan. Blij verrast was ik toen ik te horen kreeg dat ik uitverkoren was als testlezer voor de Test en het boek vorige week ontvangen heb.

Bedankt Karakter Uitgevers voor dit prachtige boek.

De volgende dag ben ik direct in het boek begonnen en bleef maar lezen.
Joelle Charbonneau heeft een fijne beeldende schrijfstijl met veel omschrijvingen. Hierdoor leest het boek lekker weg en wordt je het verhaal helemaal ingezogen.
De Test is een heerlijk wil-niet-meer-stoppen-met-lezen-boek. Eenmaal begonnen dan is wegleggen geen optie meer.

De Test heeft een mooie cover, het logo en de kleuren samen met de pakkende tekst Tijd kent geen genade en de titel passen perfect bij het verhaal. De tekst op de achterkant doet gelijk hunkeren naar de rest van het verhaal.

Het verhaal heeft een spannende verhaallijn, het verhaal pakte me en liet me niet meer los. Het wordt echt geen moment saai.
De karakters zijn goed gekozen en in het verhaal verwerkt, hierdoor leef je als lezer met ze mee, je voelt hun spanning, gevoelens en emoties.
Het verhaal wordt geschreven vanuit hoofdpersonage Cia, het verhaal draait voornamelijk om haar en Tomas.
Ondanks dat er veel personages in het verhaal aanwezig zijn, werd het voor mij geen moment verwarrend.
De Test speelt zich af in een denkbeeldige wereld. Je waant je terug in de tijd.
Cia kende tot de Test geen liften, had nog nooit van haar leven rijst gegeten, er zijn weinig auto’s, schoon water en energie.

Het zal mij niks verbazen als binnenkort bekend wordt gemaakt dat de filmrechten van het boek verkocht zijn en er een film van gemaakt gaat worden. Hier leent het verhaal zich namelijk uitstekend voor. Ik zag de film tijdens het lezen al een beetje voor me.
De trailer van het boek is prachtig en geeft je al een klein kijkje van hoe de film eruit zou kunnen zien.

Het boek deed mij vanaf het begin denken aan de trilogie van De Hongerspelen, welke ik ook met veel plezier gelezen heb. Dit heeft me niet gestoord, ondanks dat er veel gelijkenissen in het verhaal zitten, denk aan gemuteerde mensen/dieren, de kolonies, oorlog, etc. is de Test een verhaal op zich.

Fan van De Hongerspelen? Dan is De Test zeker iets voor jou! Een absolute mustread.
En anders ook trouwens, ik ben er enorm van genoten en vind het een echte aanrader.
Ik kijk uit naar de volgende delen en ben heel benieuwd hoe het verder gaat.

Als traktatie wordt je op het eind van het boek beloond met een voorproefje uit deel 2 De Studie. Wat direct naar meer smaakt, ook deel 2 leest direct weer heerlijk weg en klinkt al veel belovend.
Helaas moeten we daarvoor tot volgend jaar wachten. Ik heb zo genoten van het boek dat ik graag meteen verder had willen lezen.
Deel 2, De Studie verschijnt begin 2014.

De Test, hoe zou jij je voelen als je je familie achter moest laten en totaal afgesloten zou worden van de buitenwereld? Je terecht komt in het psychologisch spelletje van de Test  waarin niets is wat het lijkt? Je niet weet wie je wel/niet kunt vertrouwen? Kun je nog wel iemand vertrouwen? Er gevaar dreigt in elke hoek. Waarin alles draait om overleven. In een gevecht op leven en dood.
De Test, hoever ben jij bereid om te gaan?

De Testeen gevecht op leven en dood, waarin je niemand kunt vertrouwen, zelfs jezelf niet, een spannend verhaal wat je niet meer loslaat, een absolute aanrader!

Waardering

5/5

Bron
Website Karakter Uitgevers en website Joelle Charbonneau

5 opmerkingen:

  1. Mijn recensie net geplaatst en dan ga ik natuurlijk de andere allemaal lezen om te zien of mijn gevoel goed zat. En ja, ik vind mij terug in jouw recensie. Wat is ze weer goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig boek.

    Thanks Westmus, herken me ook in jouw recensie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb het boek ook gelezen en had hem binnen 2 dagen uit. Ik heb deel 1 en 2 voor Sinterklaas gekregen dus ik ben direct begonnen met deel 2. Mooie recensie!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtigboek. een van mijn favorieten.

    BeantwoordenVerwijderen