woensdag 21 augustus 2013

Zestig dagen - Gillian King

Titel: Zestig dagen
Auteur:
Gillian King
Uitgever:
Zomer en Keuning
Genre:
Chicklit
Verschenen:
April 2013
Beschikbaar:
Paperback en Ebook
ISBN:
9789059777583 en 9789059777590
Pagina’s:
256
Waardering:
4½/5

‘’Emma verhuist vier jaar na de dood van haar verloofde Gijs terug naar Den Haag, de stad waar ze vandaan komt. Ze wordt meteen weer meegezogen in het bruisende stadsleven… en in de liefde!
Gijs’ vroegere beste vriend Jesper woont ook in Den Haag. Hij heeft zijn leven op de rit, met een leuke baan en een goede relatie. Maar als hij Emma na al die jaren terugziet, raakt zijn zekerheid aan het wankelen.
Eef, Jespers vriendin, moet met lede ogen aanzien hoe Jesper en Emma steeds closer worden. In een laatste wanhoopspoging eist ze dat de twee zestig dagen geen contact met elkaar hebben zodat zij Jesper ervan kan overtuigen dat hij bij háár hoort, niet bij Emma.
Kan er ook maar iemand ongeschonden uit deze strijd komen?’’

Gillian King
Gillian King (1978) woont samen met haar man en twee kinderen in het gezellige Den Haag. Ze heeft pedagogische wetenschappen gestudeerd in Leiden en is eigenaar van Het Leerhuis, een praktijk voor kinderen met leerproblemen, leerstoornissen en faalangst.
Schrijven beheerste haar leven toen zij een klein meisje was, zij schreef honderden schriftjes vol verhalen en de dagboeken waren niet aan te slepen. Toch had zij pas op haar dertigste genoeg rust in haar hoofd om écht een manuscript af te ronden. Haar debuutroman Geloof me maar bleek meteen een schot in de roos en werd met veel enthousiasme ontvangen door het lezerspubliek. 
Haar derde en nieuwste roman Zestig dagen ligt sinds april 2013 in de schappen en werd meteen een groot succes. Na zes dagen verscheen er al een herdruk, de recensies zijn lovend.
Gillian wordt vrolijk als de zon schijnt, is stiekem toch wel een klein beetje verslaafd aan Facebook en zou best wat vaker willen uitslapen...

Waar gaat het boek over

Zestig dagen is geschreven in wisselend perspectief vanuit hoofdpersonen Emma en Jesper. Je ervaart op deze manier de gevoelens en belevingswereld van zowel Emma als Jesper.
Het boek bestaat uit 26 hoofdstukken.

Zestig dagen vertelt het verhaal van Emma Zonneveld. Emma is dolgelukkig met haar Gijs, ze staan op het punt om samen in het huwelijksbootje te stappen en is zwanger van hun eerste kindje wanneer haar wereld instort. Gijs is slachtoffer van zinloos geweld en overlijdt op dertig jarige leeftijd aan zijn verwondingen.
Emma raakt in een diep dal en ziet het leven niet meer zitten, het enige dat haar op de been houdt is het hummeltje in haar buik.
Gelukkig heeft ze veel steun aan haar vriendinnen Fenna en Iris, twee totaal verschillende meiden.

Ruim 4 maanden na het overlijden van Gijs bevalt Emma van hun prachtige dochter Benthe. Benthe lijkt enorm op haar vader en is de reden om door te gaan en iedere dag haar bed uit te komen.
Drie jaar daarvoor is Emma samen met Gijs in verband met zijn werk van Den Haag naar Aijen in Limburg verhuisd. Emma kan het huis waar zij samen met haar grote liefde woonde nog niet loslaten, dus Emma en Benthe wonen ver weg van alles en iedereen.

Vier jaar later verhuisd Emma samen met Benthe weer terug naar Den Haag, ze voelde zich eenzaam en niet meer op haar plek in het huis waar ze jaren met Gijs heeft gewoond.
Ze doet hard haar best om haar leven weer op te pakken, ze heeft een leuke nieuwe baan en komt weer wat meer aan zichzelf toe.
Een nieuwe man is er nog niet geweest, niemand kan tippen aan Gijs. Tot ze Jesper van Noordt, de beste vriend van Gijs op een feestje weer tegen het lijf loopt. Na de geboorte van Emma heeft ze hem met succes uit hun leven geweerd, hij deed haar teveel aan Gijs denken. Dat kon ze niet aan, het lukt haar maar niet om Gijs los te laten.
Jesper is heel geïnteresseerd, ze hebben meteen een klik en zien elkaar wel zitten.  Er is alleen één probleempje… hij is bezet!
Jesper is al zeven jaar samen met Eef, een ambitieuze carrièrevrouw.

“Ik hou ook van jou. Ik sla mijn armen stevig om haar heen en staar naar het plafond. Betere seks bestaat bijna niet, maar waarom voelt dit allesbehalve perfect?’’

Sinds hun ontmoeting groeien Emma en Jesper steeds meer en meer naar elkaar toe. Eef moet dit met pijn in haar hart aanzien. Emma en Jesper passen perfect bij elkaar, hebben samen veel meegemaakt en begrijpen elkaar.
Emma krijgt Jesper niet meer uit haar hoofd en kan aan niks anders meer denken.

“Vreselijk. Ik ben gewoon een ordinaire homewrecker. Ik ben zo’n vrouw aan wie andere vrouwen een hekel hebben. Een vrouw zonder eergevoel, die aanlegt met de man van een ander.”

Als allerlaatste reddingspoging eist Eef zestig dagen exclusiviteit van Jesper. Jesper en Emma mogen zestig dagen geen contact met elkaar hebben.

“Zestig dagen om te bewijzen dat hij écht bij haar hoort!”

Gaat dit lukken? Lukt het Eef om Jesper ervan te overtuigen dat hij bij haar hoort? En lukt het Jesper om Emma uit zijn hoofd te krijgen? Hoe overleven ze zestig dagen zonder elkaar?

Mening
Deze week las ik eindelijk Zestig dagen van auteur Gillian King. Dat boek stond al zolang op mijn wil ik nog lezen lijstje. Ik had er al veel enthousiaste verhalen over voorbij zien komen. Die enthousiaste verhalen zijn terecht, Gillian King heeft een prachtig boek geschreven.
Zestig dagen
is het derde boek van Gillian King en het eerste boek wat ik van haar gelezen heb, maar zeker niet het laatste. Haar eerdere boeken wil ik ook nog graag lezen.

Het boek heeft een mooie cover en de titel past perfect bij het verhaal.
Zestig dagen is een verhaal met een lach en een traan. Het bevat veel heftige emoties maar  ook humor, welke zich in razend snel tempo opvolgen. Gillian King heeft  deze op perfecte wijze in het verhaal verwerkt.
Er zitten echt hilarische scènes in het verhaal waar ik dubbel van heb gelegen.
De gevoelens zijn op een mooie pure manier beschreven. Er zat voor mij helaas ook een stukje herkeninning in, mijn moeder is namelijk ook overleden.
Tip houdt de zakboekjes bij de hand als je aan dit boek begint want je houdt het echt niet droog. Volgens mij heb ik nog nooit zoveel gehuild bij het lezen van een boek.

Zestig dagen bevat leuke personages, ze zijn zo beschreven dat je ze voor je gevoel echt leert kennen en helemaal met ze meevoelt, je hoopt echt dat Gijs het gaat redden, maar je weet al van de omschrijving van het boek dat dit helaas niet het geval is.
Je krijgt een soort van medelijden met Eef, maar toch wil je dat Emma en Jesper bij elkaar komen.
Stiekem wordt je zelf ook een beetje verliefd op de knappe blauwogige humoristische zorgzame Jesper.

Het verhaal bevat een aantal wendingen, meteen in het begin wordt je als lezer al op het verkeerde been gezet en ook het laatste hoofdstuk is bijzonder.

Gillian King heeft een heerlijke schrijfstijl, de zinnen zijn mooi opgebouwd en lopen vloeiend in elkaar over. Haar boek leest als een trein. Zestig dagen is echt een boek wat je in een ruk uit wilt lezen.

Zestig dagen, een prachtig verhaal met een lach en een traan, een mustread voor iedere chicklitliefhebster!

Waardering
4½/5

Bron
Website Gillian King

7 opmerkingen:

  1. Ik zag het net op bol.com staan en ik vroeg me af of het wat was... Ja dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Net wat ik er ook van dacht! Mooi geschreven. Herken mijn mening. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Thanks. Jullie hebben me een mooi boek geadviseerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Eén van de beste chicklits die ik de afgelopen maanden gelezen heb. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Daar kan ik het niet anders dan helemaal mee eens zijn :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit klinkt goed! Deze ga ik zeker een keertje lezen. Ik heb al een tijdje geen chicklits meer gelezen, dus het wordt wel weer eens tijd. ;)

    BeantwoordenVerwijderen