woensdag 7 augustus 2013

Papieren boek versus Ebook

Een tijdje terug werd mij de volgende vraag gesteld:
‘’Als jij kan kiezen voor het papieren boek of het ebook welke neem jij dan?’’
Daar hoefde ik niet lang over na te denken, het ebook natuurlijk!
Maar toen ik daar later over na ging denken, begon ik toch te twijfelen. Eigenlijk kan ik niet zo goed kiezen, moet ik zeggen.

De keuze voor het ebook heeft voor mij meerdere redenen.
Ik ben echt een enorme fan van de ereader, een geweldige uitvinding! Wat ben ik blij met mijn ereader. Iets wat ik me voor de aanschaf absoluut niet voor kon stellen, hoe kon zo'n ding nou fijn zijn? Wat heb ik me daarop verkeken! Ik geniet nog steeds enorm van lezen, misschien nog wel meer dan voor het ereadertijdperk omdat het allemaal net iets makkelijk vasthouden voor me is. Ik zit nog net niet vastgelijmd aan dat elektronisch apparaatje.

Door mijn chronische ziekte heb ik veel pijn aan botten en spieren, dit maakt het voor mij lastig om iets lang in mijn handen vast te houden. De meeste boeken zijn (te) zwaar voor mijn handen, resultaat: veel pijn.
Mijn ereader is licht in gewicht, kleiner dan een standaard boek en makkelijker vast te houden.

Dankzij mijn astma en allergieën ben ik overgevoelig voor stof en geuren, o.a. papier. Boeken zijn stofgevoelig en laten zich toch wat lastiger schoonmaken dan een ereader, dus heb ik minder last van mijn astma als ik een ebook lees.

Leuke bijkomstigheid, het ebook is goedkoper dan een papieren boek. Al moet ik zeggen dat ook niet bij alle boeken zoveel verschil maakt dat verschilt weer per uitgever.

Natuurlijk kleven er ook minpuntjes aan de ereader!
De snelheid. Dit is mijn eerste ereader dus ik weet niet hoe dat bij andere ereaders is? Ik heb zelf een Aluratek Libre Pro en die laat soms qua snelheid nog wel te wensen over.
Je bent afhankelijk van de snelheid van het elektronische apparaatje, hoe snel start hij op, hoe snel word de pagina omgeslagen?
Dit heb je bij een papieren boek niet, dat pak je en je kunt gelijk starten met lezen, de snelheid waarmee de pagina omslaat dat bepaal je zelf.
Ik heb de indruk dat het lezen van een papieren boek sneller gaat dan een ebook, doordat er vertraging zit in het omslaan van de pagina, maar dat kan ook te maken  hebben met het feit dat ik de letters op mijn ereader altijd vergroot wat de snelheid vertraagd, maar anders zijn de lettertjes zo klein. Of mijn ereader is gewoon traag dat kan natuurlijk ook.

Mijn ereader heeft geen licht, dus ik kan er niet mee lezen zonder extern licht in het donker, maar hier loop je bij een papieren boek ook tegenaan. Sommige ereaders hebben wel ingebouwde verlichting, dat lijkt me wel handig.
Je hebt ook van die mooie boekenlampjes die je op je boek of ebook kan zetten, maar daar zie ik me eerlijk gezegd niet mee zitten, lijkt me niet praktisch.

En dan heb ik ook nog een tablet, een BlackBerry Playbook waarop ook een leesfunctie zit. De tablet heeft een helder scherm en heeft wel verlichting en werkt bovendien sneller dan mijn ereader. Toch vind ik lezen op de ereader prettiger dan op de tablet. Dit komt omdat het scherm van de ereader rustiger is voor mijn ogen.
Want ook daar moet ik rekening mee houden. Ik kan namelijk niet lang achter elkaar naar een beeldscherm kijken, een tv en pcmonitor bijvoorbeeld moet een minimaal aantal Herz zijn anders kan ik er niet naar kijken zonder oog en hoofdpijnklachten. En daar zit je als boekverslaafde natuurlijk niet op te wachten!
Bij de aanschaf van mijn ereader destijds las ik een positieve review van iemand met dezelfde klachten als ik en die persoon was heel enthousiast over de Aluratek Libre Pro, dus besloot ik hem te kopen. De reviewmeneer had helemaal gelijk, ik ben er heel blij mee.
Stiekem kijk ik wel eens rond naar andere hopelijk snellere ereaders, maar eerlijk gezegd durf ik het niet zo aan in verband met mijn ogen.

Toch vind ik het papieren boek ook helemaal geweldig. Ik hou gewoon van boeken! Of ze nu digitaal of van papier zijn als ik mijn leeshonger maar kan stillen.
Het papieren boek heeft zijn eigen charmes. Boeken zijn mooi, een boekenkast vol met prachtige boeken is een echte eyecatcher! Wie vindt dat nou niet mooi? Dat is iets wat ik toch wel mis met mijn ereader.
Bovendien worden sommige boeken helaas nog steeds niet digitaal uitgebracht, wat ik dan wel weer jammer vind, want ik wil ze natuurlijk wel graag lezen.

En wat dacht je van de dure aanschafprijs van de ereader? Dat is een behoorlijk kostenplaatje. Dit kan een reden zijn voor mensen om niet tot de aanschaf van een ereader over te gaan, want zeg nou zelf voor dit bedrag kan je ook een heleboel leuke boeken kopen!

Voor het recenseren van boeken vind ik het ebook trouwens ook fijn. Ik maak tijdens het lezen veel aantekeningen. Soms is het prettig om door middel van de zoekfunctie nog even snel iets na te zoeken, dat gaat bij een papieren boek natuurlijk niet dan moet je het hele boek doorbladeren.

Nog even alle voor en nadelen op een rijtje:

Papieren boek

Voordelen
  • Eyecatcher
  • Sneller
  • Je kunt altijd en overal lezen, geen accu nodig
Nadelen
  • Stofgevoelig
  • Duurder dan het ebook
Ebook

Voordelen
  • Licht in gewicht, makkelijk hanteerbaar
  • Makkelijk om mee te nemen, bijvoorbeeld op vakantie, je kunt er veel boeken opzetten zonder het gewicht van alle boeken mee te sjouwen
  • Goedkoper dan het papieren boek
  • Extra functies
Nadelen
  • Duur in aanschaf
  • Afhankelijk van de snelheid van het apparaat
  • Afhankelijk van de accu. Accu leeg? Verplicht stoppen met lezen en wachten tot hij weer vol is
  • Niet alle boeken worden uitgebracht als ebook

Beide hebben voor en nadelen en natuurlijk hun eigen charmes.
Waar kies jij voor, het papieren boek of het ebook?

4 opmerkingen:

  1. Ik heb een uitgesproken voorkeur voor ebook! Ik heb wel een andere e-reader dan jij: de sony PRS-T1 (review komt binnenkort op mijn blog, moet eerst nog even foto's maken ;-))
    Qua snelheid heb ik niets te klagen, ik zet hem altijd in slaapstand dan is het enkel op het knopje duwen en ik kan beginnen lezen, ook bladzijden omslaan gaat echt wel snel.
    Ik heb een hoesje ervoor met een ingebouwd ledlampje dus ook lezen in het donker is geen probleem voor mij en ik heb een lader voor op het gewone stopcontact bijgekocht. Die heeft best wel een lang snoer dus ik kan gewoon verder lezen als de batterij plat is. Die batterij gaat ook wel vrij lang mee: ruim drie weken als ik dagelijks lees op voorwaarde dat ik de wifi wel uitschakel :)
    Maar zoals je zegt het hangt wellicht af van apparaat tot apparaat. Ik lees ook op mijn iphone, daar staat meestal wel een boek als ik ergens moet wachten en ik heb mijn e-reader niet bij dan heb ik dat toch nog altijd maar e-reader leest wel prettiger en is minder vermoeiend voor de ogen, wellicht omdat het dichter aanleunt bij de papieren versie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi!
    Leuk dat je een reactie hebt achtergelaten.
    Klinkt goed jouw Sony! Ik ben zoiezo wel fan van Sony moet ik zeggen, was dan ook altijd al nieuwsgierig naar de Sony ereader. Ook naar die van Kindle.
    Dan ligt het dus waarschijnlijk toch aan mijn ereader.
    Ben benieuwd naar jouw review over de Sony, houd je site in de gaten.
    Ik kan ook lezen op mijn BlackBerry telefoon en doe dat ook wel eens als ik ergens lang moet wachten, maar dat leest toch stukken onrustiger voor de ogen, gevolg is daarna vaak hoofd, nek en oogpijn.

    Groet,
    Kat

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb ook een sony, een PRS-T2, ben er heel blij mee, maar ook al start hij snel op, het duurt nog steeds langer dan een boek pakken en openslaan. Ik vind e-readen heel handig, zeker voor recensie-exemplaren. Maar als ik zelf mag kiezen dan ga ik toch nog voor een papieren boek. Dat heen en weer bladeren, de flaptekst nog eens lezen, ...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb niet echt een voorkeur. Ik houd zowel van papieren boeken als van Ebooks. Het is me immers vooral te doen om het verhaal, en de vorm waarin dat verhaal zit verpakt maakt me niet zoveel uit. :)

    BeantwoordenVerwijderen