dinsdag 20 augustus 2013

Het lot van Callie & Kayden - Jessica Sorensen

Titel: Het lot van Callie & Kayden
Originele titel:
The coincidence of Callie & Kayden
Auteur:
Jessica Sorensen
Uitgever:
Xander Uitgevers
Genre:
New Adult
Verschenen:
Juni 2013
Beschikbaar:
Paperback en Ebook
ISBN:
9789401600934 en 9789401601795
Pagina’s:
230
Waardering:
4/5

‘’Op haar twaalfde verjaardag wordt Callie alles ontnomen.
Ze sluit zichzelf daarna voor alles en iedereen af en zweert nooit te vertellen wat haar is overkomen.
Jaren later domineert haar verleden nog steeds Callie’s dagelijks leven. Maar alles verandert als ze de mysterieuze en aantrekkelijke Kayden ontmoet die net als zij gewend is te lijden in stilte.
Kayden doet er alles aan met Callie bevriend te raken, maar zij blijft afstandelijk en  in zichzelf gekeerd.
Zal Kayden haar hart kunnen veroveren en Callie kunnen bevrijden van haar verleden?’’

Jessica Sorensen
Jessica Sorensen (1983) schreef verschillende boeken die op de Bestsellerlijst van The New York Times en USA Today stonden. Met Het lot van Callie & Kayden breekt ze nu ook internationaal door. Jessica woont in Wyoming met haar man en drie kinderen.

Waar gaat het boek over
Het lot van Callie & Kayden is het eerste deel van de Callie en Kayden serie.
Het boek is geschreven in wisselend perspectief vanuit Callie en Kayden. Je ervaart op deze manier zowel de gevoelens van Callie als van Kayden.
Het boek bevat 18 hoofdstukken die telkens bestaan uit een van de regels uit de lijst van Callie en Seth.

Het lot van Callie & Kayden vertelt het verhaal van de achttienjarige Callie Lawrence en Kayden Owens.
Twee jongeren getekend voor het leven door gebeurtenissen die het daglicht niet kunnen verdragen.
Al sinds de kleuterklas zitten Callie en Kayden bij elkaar op school. Zij een triest in zichzelf gekeerd meisje waarvan niemand hoogte kan krijgen, hij een echte hunk met zijn prachtige smaragdgroene ogen.
Op een avond is Callie ongewild getuige van de gruwelijke mishandeling van Kayden, en schiet hem te hulp. Deze avond verandert hun levens voorgoed.

'De wens om hem te redden laait zo krachtig op dat die alle twijfel bij me uitbant.’

Sinds deze verschrikkelijke avond wordt Kayden achtervolgt door nachtmerries en flashbacks.
Zijn gedachten gaan telkens naar het meisje dat hem redde, hij krijgt haar niet uit zijn hoofd en wil haar bedanken.
Vier maanden later komen ze elkaar weer tegen op de Universiteit van Wyoming waar ze allebei studeren.

Zowel Kayden als Callie dragen een groot geheim met zich mee.
Op Callie’s twaalfde verjaardag is haar leven voorgoed veranderd. Haar hele leven wordt gedomineerd door deze afschuwelijke gebeurtenis. Haar complete vertrouwen in de wereld en de mensheid is onherstelbaar beschadigd.
Ondanks alles doet Callie hard haar best om haar leven weer op te pakken. Ze vertrouwd haar diepste geheimen toe aan Seth, haar eerste en enige vriend en tevens enige jongen die het gelukt is om haar vertrouwen te winnen. Ze hebben elkaar tijdens de eerste dag op de Universiteit leren kennen.
Seth is homoseksueel en draagt ook een verleden met zich mee. Hij weet hoe het is om van binnen en buiten beschadigd te zijn. Samen hebben ze een lijst met regels gemaakt, welke ze verplicht moeten volgen ook al zijn ze angstig en durven ze niet.

'Dan word ik gekneveld en machteloos weer teruggeworpen naar de gevangenis in mijn geest.
Maar als het eten wordt gebracht balt mijn maag zich weer samen en weet ik meteen dat ik het weer ga doen, zoals ik altijd doe’


De enige manier voor Kayden om door te gaan met leven is door niks te voelen. Na ieder klap herstelt zijn lichaam, maar zijn geest en de wil om te leven gingen dood.
Totdat hij Callie leert kennen, zij roept gevoelens bij hem op die hij niet kent en nog nooit eerder heeft gehad.
Hij doet er alles aan om Callie’s vriendschap te winnen, maar hoe dichterbij hij komt hoe meer zij hem ontwijkt.

Lukt het Kayden om Callie voor zich te winnen?

'Geef me je hand, dan help ik je omhoog’.
Ik kijk naar zijn hand alsof het de duivel is, want dat is wat handen kunnen zijn; ze kunnen je hun wil opleggen, je neerdrukken, je aanraken zonder dat jij dat goedvindt.
Bijtend op mijn lip schud ik mijn hoofd.
‘Ik kan het zelf wel. Ik was alleen even uit balans.'


Mening
Afgelopen week las ik het boek Het lot van Callie & Kayden van de Amerikaanse auteur Jessica Sorensen. Dit boek valt onder een voor mij geheel nieuw genre, het zogenaamde New Adult genre.
New Adult is een nieuwe sensatie vanuit Amerika, het genre richt zich op jong volwassenen tussen de 18 en 25 haar en behandeld thema’s zoals uit huis gaan, seksualiteit, depressies en familieperikelen. Ik behoor dus wederom niet tot de doelgroep, maar aangezien ik altijd in ben voor iets nieuws, het boek mij erg aansprak en ik er al veel enthousiaste verhalen over voorbij had zien komen wilde ik het boek graag lezen en was ik benieuwd of ook dit genre in mijn straatje past?
Bedankt Xander Uitgevers voor het versturen van een leesexemplaar.

De cover van het boek vind ik prachtig, deze past helemaal bij het verhaal.
En ook de titel past goed bij het verhaal.

Het lot van Callie & Kayden is een heftig verhaal over twee jongen mensen die getekend zijn voor het leven, het vertrouwen in de wereld zijn kwijtgeraakt en de vriendschap en liefde die tussen hen ontstaat.  Jessica Sorensen snijdt heftige onderwerpen aan als verkrachting, mishandeling en automutilatie en heeft deze op een mooie manier in het verhaal verwerkt.
Jessica Sorensen heeft een fijne schrijfstijl, het boek leest direct vanaf de allereerste bladzijde lekker weg. Mijn aandacht was gewekt en ik wilde meteen verder lezen. Ik had het boek dan ook vrij snel uit.
De personages zijn op zo’n manier neergezet dat je als lezer met ze meeleeft. Vooral Seth vind ik een leuke persoonlijkheid.
De lijst met regels van Callie en Seth vind ik origineel verzonnen, het geeft wat extra’s aan het verhaal.

Stukje bij beetje kom je als lezer steeds meer te weten over Callie en Kayden.
Wat er met Callie is gebeurd weet Sorensen lang geheim te houden, hier kom je als lezer pas bijna op het einde achter, ze heeft de spanning goed opgebouwd. Als lezer weet je wel ongeveer wat er is gebeurd maar niet hoe en wat.

En dan het einde, jemig wat een cliffhanger! Ken je dat gevoel wanneer je favoriete soapserie eindigt met een enorme cliffhanger wanneer de Zomerstop in gaat en je maanden in spanning moet wachten tot het eindelijk weer verder gaat? Nou met dat gevoel bleef ik ook zitten na de laatste pagina van Het lot van Callie & Kayden. Ik ben meteen gaan kijken wanneer het vervolg De redding van Callie & Kayden verschijnt want ik wil weten hoe het afloopt? Komt alles nog goed?
Het boek verschijnt in oktober, dus we moeten helaas nog een tijdje geduldig wachten en ik ben zo benieuwd.

Ik denk dat dit boek het heel goed doet bij de jongere meiden onder ons! Precies de doelgroep, daar vind ik het een aanrader voor, maar ik denk dat ook de volwassen lezer het een mooi boek zal vinden.
Ik kijk in ieder geval uit naar De redding van Callie & Kayden, ik wil weten hoe het afloopt.

Het lot van Callie & Kayden, een heftig liefdesverhaal over twee jongeren getekend voor het leven

Waardering
4/5

Bron
Website
Xander Uitgevers en website Jessica Sorensen

3 opmerkingen:

  1. Mooie recensie! Ik ben al een stukje volwassen en ik denk dat ik het ook best wel een goed boek zou vinden. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Thanks :-)
    We komen aardig overeen qua leessmaak dus ja, ik denk het ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie recensie, lijkt me een goed boek. Jammer dat een boek dan moet eindigen met een zo'n enorme cliffhanger, zoals jij ervaart. Ik vind een beetje spanning naar een eventueel volgende boek altijd fijn, maar het moet er niet te dik bovenop liggen.

    BeantwoordenVerwijderen