zondag 11 augustus 2013

De vijfde golf - Rick Yancey

Titel: De vijfde golf, deel 1
Originele titel:
The 5th Wave
Auteur:
Rick Yancey
Uitgever:
A.W. Bruna
Genre:
Young Adult
Verschenen:
September 2013
Beschikbaar:
Paperback
ISBN:
9789400502970
Pagina’s:
336
Waardering:
4/5


Rick Yancey
Rick Yancey is een Amerikaanse auteur. Hij schreef diverse boeken, welke gepubliceerd zijn in meer dan twintig talen. Waarvoor hij talrijke onderscheidingen en awards over de hele wereld in ontvangst heeft genomen. Zijn jeugd roman The Extraordinary Adventures of Alfred Kroppe werd uitgeroepen tot beste boek van het jaar. Zijn recentste boek, de Young Adult The 5th Wave (De vijfde golf) het eerste deel van een Science Fiction trilogie verschijnt in 2013 wereldwijd. 

Naast schrijven en reizen brengt Rick zijn tijd graag door met zijn gezin.

Waar gaat het boek over
De vijfde golf  is het eerste deel van de nieuwe spannende Young Adult SF trilogie van de Amerikaanse auteur Rick Yancey.

In Amerika waar het boek de titel The 5th Wave heeft gekregen, is het boek een ware sensatie. En zelfs zo succesvol dat de filmrechten al verkocht zijn.

De eerste golf: alle elektriciteit valt uit
De tweede golf: een enorme tsunami
De derde golf: een afschuwelijke epidemie
De vierde golf: sluipschutters, achterdocht – wie kun je nog vertrouwen?
De vijfde golf…


 ‘Er zal geen ontwaken zijn.
De slapende vrouw zal de volgende ochtend niets voelen, alleen een vage, ongemakkelijke gewaarwording en het onwankele idee dat iemand haar gadeslaat. Haar angst zal binnen een dag verdwijnen en als nel vergeten zijn.
De herinnering aan de droom zal wat langer blijven hangen.’


De vijfde golf  vertelt het verhaal van de 16 jarige Cassiopeia (Cassie) Sullivan.
Cassie heeft niemand meer, de Anderen namen haar alles wat ze lief had af.
De wereld en de mensheid zijn als gevolg van de Aankomst van buitenaardse wezens in golven verwoest. Tijdens de eerste golf viel alle elektriciteit uit, tijdens de tweede golf werd de aarde overvallen door een enorme Tsunami. Als gevolg van de verwoestende golven is er geen elektriciteit en riolering meer. Winkels zijn helemaal leeggeroofd en de straten staan blank met rioolwater. Overal liggen overleden mensen. De derde golf, de rode dood ontnam haar moeder en miljarden andere onschuldige mensen op gruwelijke wijze. Niet lang daarna werd haar vader vermoord en werd haar 5 jarige broertje Sammy ontvoerd door een groep militairen en bleef Cassie in haar eentje achter.

‘Soms denk ik dat ik de laatste mens op aarde ben. Dat betekent dat ik de enige mens in het universum ben. Dat is onzin, ik weet het. Ze kunnen niet iedereen gedood hebben… nog niet.’

Op de vlucht voor de Anderen heeft Cassie nog maar één doel in haar leven, de belofte aan haar broertje waar maken. Sammy redden en daar heeft ze alles voor over.
Om haar missie te overleven heeft ze twee regels opgesteld:
Regel 1: Vertrouw niemand
Regel 2: De enige manier om in leven te blijven is door alleen te blijven

Maar dan komt ze Evan tegen… hoewel ze zich had voorgenomen om niemand meer te vertrouwen, is de strijd om planeet aarde een onmogelijke missie om in haar eentje waar te maken…

Hoe overleef je in een wereld waarin alles wat je lief is je wordt afgepakt? Waarin je helemaal alleen moet zien te overleven?
Een wereld waarin je dag en nacht moet vluchten, een wereld vol met vijanden waarin je altijd op je hoede moet zijn. Waarin je alles en iedereen in twijfel trekt en in alles gevaar ziet? Leven in een continue dreiging en angst. Leven in een of of wereld.
Wat als je niemand meer kunt vertrouwen? Niemand meer is wie hij zegt te zijn, wie je denkt te zijn? Wat als je de vijand niet meer herkent?
Hoe overleef je dan?

Lukt het Cassie om te overleven en haar belofte waar te maken?

De vijfde golf  is geschreven in wisselend perspectief vanuit de overlevenden.

Mening
Enige tijd geleden zag ik een oproep op social media waarbij je je kon opgeven om als pre-reader voor het boek De vijfde golf. Een nieuwe YA-sensatie uit Amerika voor de liefhebbers van Suzanne Collins en Stephenie Meyer. Dat klonk me direct goed in de oren, want ik heb enorm genoten van de Twilight en De hongerspelen trilogie en ik ben altijd in voor iets nieuws. Dus ik heb me meteen aangemeld. Blij verrast was ik toen ik een mail ontving van uitgever A.W. Bruna dat ik de drukproef van De vijfde golf had gewonnen en het boek mocht lezen en recenseren nog voor het in de winkels ligt.
Bedankt A.W. Bruna voor dit mooie boek.

Let op! Dit boek ligt pas vanaf 10 september 2013 in de winkels! Nieuwsgierig geworden? Je kunt het boek nu al reserveren de boekhandel.

Ondanks dat ik niet tot de doelgroep Young Adult behoor, geniet ik enorm van dit genre. De vijfde golf  is naar mijn mening ook prima geschikt voor de volwassen lezer. Ik heb er enorm van genoten.
Met het onderwerp Aliens heb ik doorgaans totaal niks. Natuurlijk ben ik geïnteresseerd in de vraag of Aliens echt bestaan en of er leven is op andere planeten? Maar films, series en boeken over Aliens sla ik doorgaans over. Toch sprak dit boek mij van begin af aan aan en wilde het graag lezen.

De cover van De vijfde golf  vind ik mooi en mysterieus. De titel past goed bij het verhaal.
De proloog start met de invasie van de Anderen. Rick Yancey heeft hier goed over nagedacht, dit blijft nog lang na sidderen.

De vijfde golf  is het eerste boek wat ik van auteur Rick Yancey heb gelezen.
Ik begon met veel enthousiasme aan het boek, het eerste gedeelte van het boek wist ik nog niet goed wat ik er nou van moest vinden? Waar gaat het verhaal heen? Ik had moeite om in het verhaal te komen, toch heeft het verhaal iets waardoor ik door wilde blijven lezen en nieuwsgierig was naar de rest van het verhaal. Toen ik ongeveer op de helft van het boek was kwam voor mij de omschakeling en zat ik helemaal in het verhaal en vond ik het erg spannend worden.

De vijfde golf  is geen boek wat je zomaar even snel doorleest. Neem er goed de tijd voor want je moet je gedachten er goed bijhouden. Sommige stukken tekst heb ik een aantal keer over moeten lezen omdat de stof soms vrij pittig is.
Rick Yancey beschikt over een levendige fantasie en heeft een mooi origineel verhaal geschreven met een realistische insteek. De auteur snijdt heftige onderwerpen aan, zoals oorlog, kindsoldaten, epidemieën en buitenaardse wezens. Daarnaast is er ook plaats in het verhaal voor een vleugje romantiek.
Het verhaal is indrukwekkend, zit goed in elkaar en blijft ook na het lezen nog wel een tijdje in je hoofd hangen.
Het boek zet aan tot denken, wie vraagt zich nou niet af of er Buitenaards leven is en wat er zou gebeuren wanneer de aarde zou worden overvallen? Wat zou jij doen wanneer je in Cassie’s nachtmerrie terecht zou komen? Leven in een wereld met continue dreiging en angst? Altijd op de vlucht, altijd op je hoede zijn, een wereld vol met vijanden en gevaar? Een wereld waarin je op jezelf aangewezen bent en niemand meer kunt vertrouwen? Dat vroeg ik me tijdens het lezen telkens af.
Het verhaal leent zich uitstekend om een film of serie van te maken.

Het boek heeft een open einde, logisch want het is een trilogie. Er blijven vragen over, het verhaal is duidelijk nog niet klaar. Ik kijk uit naar de volgende delen.

De vijfde golf, een origineel en indrukwekkend verhaal over een 16 jarig meisje op de vlucht voor een buitenaardse invasie, een aanrader!

Waardering
4/5
Bron
Website AW Bruna en website Rick Yancey

4 opmerkingen: