zaterdag 10 augustus 2013

Blog Hop #6

Joany van Cravingpages organiseert regelmatig een Blog Hop. Dit is inmiddels alweer de 6e Blog Hop, voor mij is het de 1e keer dat ik mee doe. De vraag sprak me wel aan en het idee van een Blog Hop vind ik leuk, vandaar dat het me leuk leek om eens mee te doen.

Wat is dat nou een Blog Hop?
Joany legt haar mede boekbloggers een pittige vraag voor en het is de bedoeling dat zij deze beantwoorden op hun eigen boekenblog. Vervolgens nodigt ze hun uit om hun reactie te linken in het formulier op haar website.

De vraag van deze Blog Hop is als volgt:
Wanneer is een boek volgens jou 5 sterren waard?

Dat is een vraag die mij aan het denken zetten, wanneer vind ik een boek 5 sterren waard? Wanneer beoordeel ik een boek met 5 sterren?
Eens kijken of ik dat uitgelegd krijgt, want het zijn niet alleen de punten die voor een 5 sterrenbeoordeling zorgen. Soms lees je een boek en dan weet je het gewoon, dit boek krijgt van mij 5 sterren!

De volgende punten zijn voor mij ook belangrijk bij de beoordeling van een boek:
- De schrijfstijl van de auteur. Lees het boek makkelijk, fijn en vloeien de zinnen?
- Heeft het boek een goede proloog en klopt het verhaal?
- Kan ik mijn aandacht goed bij het boek houden? Raak ik niet te snel afgeleid? Een goed boek laat zich overal lezen en zorgt dat je helemaal opgaat in het verhaal.
- Is het verhaal ook daadwerkelijk spannend, want een boek kan wel het genre thriller toebedeeld krijgen, maar is het boek ook echt spannend? Liet het mij op het puntje van mijn stoel zitten? Er zijn maar weinig boeken die ik gelezen heb die dit effect op mij hebben b.t.w. Of bij een chicklit, laat het boek mij lachen? Maakt het mij vrolijk? Bevat het genoeg humor, romantiek en emoties?
- Is het boek interessant of valt het tegen? Is het wat ik ervan verwacht had? Heeft het boek mijn verwachtingen waargemaakt?
- Maar vooral ook, heb ik van het boek genoten? Ben ik heel enthousiast over het boek? Wil ik er aan iedereen over vertellen?
- Wanneer ik van vanaf het begin helemaal het verhaal in word gezogen en het niet meer weg kan leggen en alleen maar door wil blijven lezen
- Wanneer ik baal wanneer het boek uit is
- Wanneer in boek in mijn hoofd blijft zitten en ik er regelmatig aan terug denk

Deze punten samen maken bepalen voor mij of ik een boek beoordeel met 5 sterren of niet.

Als voorbeeld, afgelopen week las ik een goed boek, ik ben er enthousiast over, dagen later zit het verhaal nog in mijn hoofd, ik denk eraan, vertel erover. Echt een boek waarvan je een 5 sterren beoordeling zou verwachten, toch heb ik het boek met 4 sterren beoordeeld. Waarom dan? Omdat het begin voor mij heel traag op gang kwam, ik kwam moeilijk in het boek, had moeite met mijn concentratie, moest bepaalde stukken een aantal keer overlezen voordat de stof goed doordrong, ongeveer halverwege het boek werd het spannend en werd ik erg enthousiast. Daarom kon ik het dus geen 5 sterren geven.

Dit is trouwens voor mij ook een reden om bijna altijd door te lezen, ook al komt een boek traag op gang, de ervaring leert dat het soms toch alsnog een heel goed boek kan worden. Er zijn maar weinig boeken die ik niet uitgelezen heb, toch moet ik bekennen dat ik recent na ongeveer 150 pagina’s gestopt ben met het lezen van een manuscript omdat ik er gewoon echt niet door kwam! Het onderwerp sprak me niet aan, ik had er niks mee, het lezen voelde als een straf voor mij, ik werd al chagrijnig als ik eraan dacht dat ik weer verder moest gaan met lezen, had last van uitsteldrang. Toen heb ik voor mezelf in goed overleg met de uitgever besloten om het manusript niet uit te lezen.

Ik merk dat ik toch wel regelmatig een boek met 5 sterren beoordeel, al moet ik zeggen dat ik wel steeds kritischer word, maar wanneer je gewoon helemaal enthousiast bent over een boek, alle punten kloppen, dan kun je toch eigenlijk gewoon niet anders dan een boek met 5 sterren beoordelen?

3 opmerkingen:

  1. Wat leuk om te lezen hoe bloggers te werk gaan bij het beoordelen van een boek. Leuk dat je mee doet aan de bloghop.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk dat je ook mee doet!
    Volgens mij beoordelen wij boek bloggers bijna allemaal op dezelfde manier: op gevoel.

    BeantwoordenVerwijderen