vrijdag 19 juli 2013

Boekrecensie Het Luxor Resort - Candy Brouwer

Titel: Het Luxor Resort
Auteur:
Candy Brouwer
Uitgever:
De Crime Compagnie
Genre:
(Erotische) Thriller
Verschenen:
Juli 2013
Beschikbaar:
Paperback en Ebook
ISBN:
9789461090980 en 9789461090966
Pagina’s:
300
Waardering:
4/5

Candy Brouwer
Candy Brouwer (1978) schrijft onder pseudoniem, aangezien haar werkgever liever niet wordt geassocieerd met Candy's hobby: het schrijven van erotische thrillers. In het dagelijks leven is Candy namelijk woordvoerder van een bedrijf in de commerciële sector. Ze woont samen met vriend in de Randstad. Het Luxor Resort is haar eerste thriller.

Korte samenvatting
‘’Wanneer haar vriend niet naar Egypte met vakantie wil, besluit advocate Monica Barends alleen te gaan. Ze reist af naar een luxe hotel in Luxor en ontmoet daar Jamal, een mooie Egyptenaar met Engels bloed. Monica is verrukt van haar nieuwe lover, tot ze ontdekt dat Jamal niet degene is die hij zegt te zijn. Wie is Jamal werkelijk en wat weet hij van de verdwijning van een Engelse toeriste uit Luxor? Met gevaar voor eigen leven gaat Monica op zoek naar het antwoord.’’

Een fragment uit Het Luxor Resort
En dit is nog niet alles, er is nog veel meer wat je moet zien, zegt hij als we zijn uitgezoend.
‘O?’ Mijn nieuwsgierigheid is meteen gewekt.
‘Kom maar mee, deze kant op.’
Samen lopen we verder naar beneden, door de steile gang die vanaf de grafkamer naar beneden daalt. Na tien meter slaan we rechtsaf, een andere gang in, een volgende ruimte door waar weer een gang wacht. Daarna kruipen we door een lage opening een niet afgewerkte schacht in. Mijn hart begint sneller te kloppen. De plattegrond van de tombe zit goed in mijn hoofd en ik weet zeker dat deze ruimte er niet op staat!
Ineens houdt de tunnel op. We staan bij een gat in de grond vanwaar een touwladder naar beneden hangt. Beneden is het donker. Bijgeschenen door het licht van de schijnwerper, daal ik als eerste af. Nauwelijks heb ik mijn voet van de onderste sport op de grond gezet of de ladder wordt opgetrokken. Met een ruk kijk ik omhoog. ‘He, wat doe je nou?!’ Tot mijn afgrijzen zie ik hoe het licht van de schijnwerpers zich verwijderd. De duisternis neemt langzaam bezig van de schacht en daalt op me neer. ‘Stop! Wat doe je? Kom je nog terug?’ Ik krijg geen antwoord. Ik lach en schud ongelovig mijn hoofd. Dit gebeurt niet echt. Hij haalt natuurlijk een grapje met me uit.
Een kleine test voor mijn zenuwen. Nog even en hij en het licht keren terug. In het pikkedonker staar ik omhoog, ogen wijd open. ‘Kom nou terug,’ schreeuw ik weigerachtig. Wanneer er niets gebeurt dringt het langzaam tot me door dat hij me echt achterlaat. De paniek die ik voel opkomen vliegt me aan. ‘Help!’ schreeuw ik op de toppen van mijn longen. ‘Help me dan toch!’ Er roert zich niets of niemand. Wanneer ik opnieuw wil schreeuwen, weigert mijn stem dienst. Het besef dat ik hier in mijn eentje zit opgesloten, heeft me stom van angst gemaakt.

Waar gaat het boek over
Advocate Monica Barends en haar beste vriendin Vivian staan op het punt om samen op vakantie naar Egypte te gaan, wanneer Vivian onverwacht niet mee kan. Ze heeft haar scheenbeen op twee plaatsen gebroken en zit tot haar knie in het gips. Monica probeert haar vriend Eelco Eggersma te verleiden om in plaats van Vivian mee naar het luxe hotel in Egypte te gaan. Eelco, milieufreak ten top wil om principiële redenen niet vliegen en weigert met haar mee te gaan. Monica besluit om alleen naar Egypte af te reizen en laat voor de zekerheid een briefje voor Eelco achter, voor het geval hij zich mocht bedenken. Wellicht kan een bezoekje aan de ezelopvang in  El Arminia hem van gedachte doen veranderen? Eelco is secretaris van ProAnimal in Nederland. ProAnimal is een wereldwijde stichting die zich inzet voor betere leefomstandigheden van dieren.

Ondertussen gebeuren er hele vreemde dingen in Egypte. Er zijn twee Westerse juristen spoorloos verdwenen in het Egyptische Luxor. De politie tast volledig in het duister, wat is er met deze vrouwen gebeurd? Het vreemde aan de verdwijning is dat beide dames enkele uren voor ze van de radar verdwenen grote sommen geld op hun bankrekening hebben overgeschreven. Zijn ze vrijwillige vertrokken of zit er meer achter?

Monica probeert in haar eentje te genieten van het mooie Egypte en alle luxe om zich heen, maar door alle mysterieuze gebeurtenissen wordt haar ondertussen flink schrik aangejaagd. Was het wel zo verstandig om helemaal alleen naar Egypte af te reizen?

En dan staat opeens de knappe Jamal, een Egyptenaar met Engels bloed uit haar levensechte droom voor haar neus. Jamal gedraagt zich merkwaardig en achtervolgt haar overal. Ondanks dat ze haar twijfels heeft over Jamal voelt Monica zich enorm tot hem aangetrokken en bloeit er iets moois op tussen beide.
Dan ontdekt Monica dat Jamal iets belangrijks voor haar verbergt. De twijfels slaan toe, is Jamal wel de persoon die hij zegt te zijn? Is hij wel te vertrouwen? Of loopt Monica gevaar? Weet hij soms meer van de verdwijning van Jane en Joyce? En wat heeft ProAnimal hiermee te maken?
Met gevaar voor eigen leven probeert Monica de waarheid te achterhalen.

Mening
Deze week las ik Het Luxor Resort van auteur Candy Brouwer.
Bedankt uitgeverij De Crime Compagnie voor het versturen van een recensie-exemplaar.

Het Luxor Resort is het thrillerdebuut van auteur Candy Brouwer.
Het eerste hoofdstuk van het boek had ik een tijdje terug al gelezen, een slimme actie van de uitgever om het eerste hoofdstuk alvast leesbaar te maken, het maakt nieuwsgierig naar de rest van het verhaal. Na het eerste hoofdstuk was ik direct enthousiast, dit smaakte naar meer en ik kon niet wachten tot ik het boek eindelijk verder kon lezen.

Ik moet eerlijk bekennen dat toen ik begon met lezen en in de proloog de woorden graftombes en Farao’s voorbij zag komen, ik een beetje bevooroordeeld was, ik heb namelijk niks met historische boeken en de oudheid, geschiedenis was dan ook niet mijn meest favoriete vak op school. Gelukkig leert de ervaring mij om een boek altijd verder te lezen en wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb! Het verhaal speelt zich voornamelijk af in Egypte, maar het gaat echt niet de hele tijd over graftombes en Farao’s. De auteur neemt je mee op reis naar Egypte en omschrijft de omgeving prachtig tot in de details, een beetje alsof je er zelf bij bent. Dus laat je niet afschrikken als je net als mij niks met de oudheid hebt, ook dan is Het Luxor Resort een boek voor jou als je van erotische thrillers houdt.

Toen ik begon met lezen had ik bepaalde verwachtingen, ik ben namelijk groot fan van de boeken van De Crime Compganie en aangezien Candy Brouwer een van hun nieuwste auteurs is kon het bijna niet anders dan dat ik enthousiast zou zijn. Candy Brouwer heeft me niet teleurgesteld, integendeel ik ben erg enthousiast over haar debuut. Ik heb Het Luxor Resort met veel plezier gelezen.

Het Luxor Resort begint met een spannende proloog. Een onbekende toeriste bezoekt samen met haar minnaar de graftombes van Farao Seti I in de Vallei der Koningen die normaal voor publiek gesloten is wanneer ze opeens wordt achter gelaten.
Na het lezen van de proloog wil je alleen maar verder blijven lezen. Waarom wordt deze vrouw opgesloten? En wat is er met deze vrouw gebeurd? Al deze vragen worden later in het boek beantwoord, maar voordat je daar achterkomt laat de auteur je nog lang in spanning.

De titel en de cover passen bij het verhaal.
De hoofdstukken worden voornamelijk geschreven vanuit hoofdpersonage Monica. Tussendoor komen korte hoofdstukjes met een onbekend personage aan bod, dit maakt het verhaal extra mysterieus en spannend. Het maakt je nieuwsgierig, je wilt weten wie dit is en wat hij/zij van Monica wil? De auteur laat je hierover nog lang in spanning.
Door middel van korte terugblikken naar vroeger komen we meer te weten over de jeugd van Monica en Jamal, beide dragen een enorme last uit het verleden met zich mee en dit heeft ze gemaakt tot de personen die ze nu zijn. Dit verklaard ook Monica’s beweegredenen waarom zij advocaat is geworden.

Candy Brouwer heeft een fijne schrijfstijl, het boek leest makkelijk en snel, eenmaal begonnen blijf je lezen, nog een klein stukje afijn je kent het wel een uur later zit je nog te lezen.
Ik vond het boek niet heel erg spannend, maar de verhaallijn is boeiend, een lekker verhaal waar je je even helemaal in kunt verliezen, het boek heeft mij van begin tot eind weten te boeien.
De combinatie thriller en erotiek is de laatste tijd in opmars, niet iedereen is er even enthousiast over, ik wel ik vind het een goede combinatie.
Candy Brouwer heeft de erotische scènes in Het Luxor Resor prachtig en opwindend beschreven.

De epiloog van het verhaal heb ik met een glimlach op mijn gezicht gelezen, wat een mooi einde.

Ik hoop dat we in de toekomst nog meer van deze auteur horen, want ik wil meer van haar lezen.

Het Luxor Resort, een heerlijke erotische vakantiethriller, een aanrader!

Waardering
4/5

Bron
Webiste De Crime Compagnie

1 opmerking: