dinsdag 9 juli 2013

Boekrecensie De losbandige vrouw - Nynke Laanstra


Titel: De losbandige vrouw
Auteur:
Nynke Laanstra
Uitgever:
Booklight
Genre:
Erotische thriller
Verschenen:
November 2012
Beschikbaar:
Paperback en Ebook
ISBN:
9789491472121 en 9789491472152
Pagina’s:
230
Waardering:
5/5

Nynke Laanstra
Nynke Laanstra (Leeuwarden, 1965) creëert sinds haar prille jeugd verhalen. Een ziekenhuisbed was haar decor en podium. Haar passie heeft ze omgezet in een misse: ze wil nog steeds vertellen, iets teweegbrengen, universele thema’s afstoffen, altijd op zoek nar de controverse.
In 2009 won Laanstra de 4e prijs bij een internationale schrijfwedstrijd. De losbandige vrouw is haar debuut.

Korte samenvatting
‘’Wat doe je als je vrouw zich tegoed heeft gedaan aan losbandige seks? Dan neem je wraak! Wat doe je als je oog in oog komt te staan met degene die je jeugd tot een hel maakte? Dan neem je wraak! Maar wat doe je als je ontdekt dat je echtgenoot is getransformeerd in een wraakzuchtige man die alles heeft geënsceneerd?

Fien Bolhuis is achttien jaar getrouwd als ze vanuit een onverwerkt jeugdtrauma haar heil zoekt in een losbandige SM-seksaffaire. Wanneer haar man dit ontdekt, is er voor hem maar één optie: ze moet lijden. Hij bedenkt een kwaadaardig plan voor haar ondergang en brengt haar oog in oog met haar vroegere kwelgeest: de sadistische hoofdzuster die haar leven tot een hel maakte… 

De losbandige vrouw is een aangrijpend verhaal over liefde, seks, macht en vergelding. Het is het eerste deel van de Geloof-hoop-liefde-trilogie.’’
 

Booktrailer van De losbandige vrouw


Waar gaat het boek over
Fien en Wim Bolhuis zijn 18 jaar getrouwd en samen de ouders van twee tiener dochters Eva en Pleun.


Fien kamt met een heftig jeugdtrauma. Als kind werd zij veelvuldig opgenomen in het ziekenhuis vanwege blaas en nierproblematiek.
Het ziekenhuis stond onder streng regime van hoofdzuster Liesbeth Woudstra (Koudstra). Tijdens het verblijf in het ziekenhuis werd Fien geestelijk en lichamelijk mishandeld door de gruwelijke hoofdzuster Woudstra en consorten. Ze werd regelmatig vastgebonden op haar bed, in een glazen hok gestopt, geknepen en geslagen. Volgens Woudstra was ze een onhandelbaar kind terwijl in wezen dit de gevolgen zijn van haar keiharde aanpak, in bed plassen omdat ze van zuster Woudstra niet op de po mag, etc . Haar ouders zijn niet op de hoogte van deze heftige gebeurtenissen. Zij waren juist heel liefdevol en beschermend.

Fien wil maar één ding, afrekenen met de demonen uit haar verleden!
Tijdens haar baan als politiewoordvoerster leert zij collega Lars kennen, hij is werkzaam als politie-motivator.
Fien neemt hem in vertrouwen en legt haar diepste gevoelens bloot.
Lars zegt haar te willen helpen bij de verwerking van haar jeugdtrauma, zodat ze eindelijk kan afrekenen met de draken uit haar verleden. En maakt op deze manier misbruik van het vertrouwen en verdriet van Fien.
Fien zoekt haar toevlucht in een zeer heftige SM affaire met Lars die haar meeneemt naar seksclubs en duistere kelders, waar de meest gruwelijke dingen gebeuren.


Fien zet een punt achter haar geheime SM affaire met Lars en biecht dit op aan Wim, maar laat daarbij belangrijke details achterwege.
Wat zij niet weet is dat Wim volledig op de hoogte is van de inhoud van haar affaire met blonde Viking Lars! Zij denkt dat hij haar vergeven heeft.
Om zijn ultieme plan de totale vernietiging van Fien ten uitvoer te brengen, laat hij haar in de waan dat hij haar vergeven heeft.
Dit kost hem echter steeds meer en meer moeite, maar Fien moet en zal lijden.
Ondertussen wordt hij ook nog gechanteerd door Lars.

Fien zegt haar baan bij de politie op en maakt een carrièreswitch en gaat aan de slag als directrice van het luxe 4 sterren verzorgingshuis met de mooie naam Carpe Diem.
In Carpe Diem komt zij oog in oog te staan met de demon uit haar verleden hoofdzuster Woudstra alias mevrouw McCormick. Inmiddels een oude dementerende kwijlende vrouw.
Vanaf het eerste moment dat zij haar zag wist ze dat er iets met haar was, helemaal toen zij zachtjes haar oude liedje over Kabouter Spillebeen hoorde gingen de alarmbellen rinkelen.
Vanaf het moment dat zij achter de waarheid komt wil zij nog maar één ding wraak!

Ondertussen doet ze enorm haar best om haar huwelijk te redden en Lars te vergeten. Dat laatste valt ondanks alles nog niet zo mee.

Een indrukwekkend verhaal over liefde, seks, macht, verkeerde keuzes en wraak. 

Mening
Vrijdag ontving ik een hele leuke email van auteur Nynke Laanstra, ik mag haar boeken De losbandige vrouw en haar nieuwste boek welke recent is uitgebracht De sluwe verleider recenseren, hoe gaaf is dat!
Ik ben er heel erg blij mee, ik vind het erg lief en ben er natuurlijk super trots op dat ik dit mag doen.
Bedankt Nynke Laanstra voor deze prachtige boeken.

De losbandige vrouw is het debuut van Nynke Laanstra en wat voor debuut! Geweldig. Ik heb er echt enorm van genoten. De losbandige vrouw is het eerste deel van de Geloop-Hoop-Liefde trilogie (november 2012). De sluwe verleider is het tweede deel (juni 2013) en het derde deel verschijnt later dit jaar.

Ik had nog nooit eerder een boek van Nynke Laanstra gelezen, haar boeken spraken me wel enorm aan en beide boeken krijgen echt fantastische recensies dus heel benieuwd begon ik zaterdag met lezen.
Ik kan jullie alvast verklappen dat ik net zo enthousiast ben als de recensenten en vele lezers die mij zijn voor gegaan, ze hebben echt niks gelogen, Nynke Laanstra is een geweldige schrijfster, wat een heerlijk boek is De losbandige vrouw! En dan heb ik De sluwe verleider nog niet eens gelezen, die schijnt nóg beter te zijn.
Eenmaal begonnen in het boek zat ik direct in het verhaal en kon het niet meer wegleggen, voor ik het in de gaten had, had ik alweer 100 bladzijdes gelezen.
Nynke Laanstra heeft een heerlijke schrijfstijl, waardoor je door het boek heen vliegt.
De auteur schuwt er niet voor om gebruik te maken van grof taalgebruik, niet iedereen zal hiervan houden, maar ik heb ervan genoten, dit hoort ook helemaal bij het verhaal.


De cover van het boek in combinatie van de veelbelovende samenvatting op de achterflap van het boek maakt nieuwsgierig naar meer. De losbandige vrouw begint met een heftige spannende proloog. Wie is deze vrouw en wat is er gebeurd? Later in het boek wordt dit duidelijk.
De epiloog is echt genieten en maakt super nieuwsgierig naar meer.
Het boek bestaat uit korte hoofdstukken die afwisselend geschreven zijn vanuit Fien en Wim. Dit zorgt voor een prettige afwisseling, je krijgt als lezer op deze manier ook meer informatie wat ook weer voor een aangename spanning zorgt. Van beide hoofdpersonages heb ik genoten.
Het laatste stuk van het boek is heel spannend. Op een gegeven moment moest ik nog 20 bladzijdes en moest eigenlijk gaan slapen, maar niet voordat het boek uit was, ik kon gewoon niet wachten tot de volgende dag.
Ik heb genoten van Fiens wraakgedachten en de manier waarop Fien wraak neemt.

De stukken waarin Nynke Laanstra schrijft over het verleden van Fien in het ziekenhuis zijn erg heftig. Deze stukken zijn gebaseerd op de gruwelijke ervaringen van de auteur in haar kindertijd. In de tijd waarin we nu leven is dit absoluut niet meer voor te stellen. Als tiener ben ik opgenomen geweest in het ziekenhuis en toen ging het er al niet zo zachtzinnig aan toe, maar zo gruwelijk als Nynke het heeft meegemaakt was het gelukkig niet. Godzijdank is dat tegenwoordig totaal anders.
Het liedje van Kabouter Spillebeen heeft opeens ook een hele andere betekenis gekregen.

Naast spanning en heftige emoties bevat het boek ook humor. Vooral de situaties met de opstandige pubers zijn erg herkenbaar.
Het verhaal zit heel goed in elkaar, het is beeldend geschreven waardoor je het helemaal voor je ziet. 
De losbandige vrouw bevat alles wat ik in een goed boek zoek. Ik heb er een favoriete auteur bij.
Het boek valt onder het genre erotische thriller maar zou m.i. ook best tot de psychologische thriller kunnen horen. Het draait echt niet enkel en alleen om de heftige SM scènes.
 

Ik ga snel beginnen in De sluwe verleider, ik ben heel benieuwd hoe het verhaal verder gaat. En kijk nu al uit naar het derde deel van deze geweldige trilogie. 

De losbandige vrouw, een heftig verhaal wat een diepe indruk op je achter laat, een absolute aanrader! 

Waardering
5/5
Bron
Website Nynke Laanstra en website Booklight

2 opmerkingen:

  1. Je hebt mij nieuwsgierig gemaakt. Ga binnenkort eens kijken om te lenen of te kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk om te horen :-)
    Ik ben nu bezig aan het tweede deel en die is nog beter, echt genieten.

    BeantwoordenVerwijderen