zondag 23 juni 2013

Boekrecensie Ik zie alles - Chevy Stevens

Titel: Ik zie alles
Originele titel:
Always Watching
Auteur:
Chevy Stevens
Uitgever:
Cargo
Genre:
Literaire thriller
Verschenen:
Mei 2013
Beschikbaar:
Paperback en Ebook
ISBN:
9789023481614 en 9789023478751
Pagina’s:
384

Chevy Stevens
Chevy Stevens is geboren op Vancouver Island, waar ze nog steeds woont met haar man en dochter. Met haar debuut Vermist en haar tweede boek Onwetend verdiende ze direct een plaats tussen bestsellerauteurs als Karin Slaughter en Tess Gerritsen. Stevens ontving voor Vermist bovendien de International Thriller of the Year Award voor het beste debuut.

Korte samenvatting
“Sinds haar jeugd lijdt Nadine aan claustrofobie, en hoewel ze als psychiater alles af weet van dwangmatigheid, heeft ze haar eigen angsten nooit kunnen verklaren. Dan krijgt Nadine in het ziekenhuis een patiënte die een zelfmoordpoging ondernomen heeft, en uit de gesprekken die Nadine met haar voert blijkt dat ze een gedeeld verleden hebben. De vrouw probeerde met haar daad te ontkomen aan de greep van de charismatische cultleider van een sekte, waar Nadine in haar vroege jeugd ook enkele maanden heeft doorgebracht. Wanneer de vrouw alsnog zelfmoord pleegt, voelt Nadine zich verantwoordelijk voor haar dood en doet ze verder onderzoek naar de sekte. Maar al snel wordt duidelijk dat de sekte ook interesse heeft in Nadine en haar dochter.”

Waar gaat het boek over
Nadine Lavoie een vrouw van middelbare leeftijd werkt als psychiater in een ziekenhuis.

Op een dag wordt Heather, een jonge depressieve vrouw binnen gebracht. Heather heeft een zelfmoordpoging gedaan en wordt opgenomen in het ziekenhuis, ze komt bij Nadine onder behandeling.
Nadine ontdekt dat Heather en zij een gedeeld verleden hebben, bij het horen van de namen Aaron Quinn en The River of Life gaan bij haar alle alarmbellen af.
Nadine heeft als kind samen met haar moeder en broer maanden in een commune genaamd River of Life doorgebracht en heeft hier nare gevoelens aan over gehouden. Waar die negatieve gevoelens vandaan komen, daar kan ze de vinger niet precies opleggen.
Al sinds haar jeugd heeft Nadine last van claustrofobie, welke ze als psychiater niet kan verklaren en ook niet vanaf komt, ze heeft al van alles geprobeerd.
De claustrofobische klachten worden erger sinds Heather bij haar onder behandeling is.
Door Heather wordt Nadine geconfronteerd met haar eigen verleden en gaat zich dingen herinneren uit haar jeugd en het verblijf in The River of Life.

Heather probeert te ontkomen aan de sekte, maar er is geen ontkomen aan. Ze ziet geen enkele uitweg en berooft zichzelf in een onbewaakt ogenblik alsnog van het leven.
Heather laat een schokkende boodschap achter op de muur ‘Hij ziet alles’. Nadine weet gelijk waar dit op slaat.
Nadine voelt zich enorm schuldig over de zelfmoord van Heather en gaat zelf op onderzoek naar de sekte.
Er gebeuren hele vreemde dingen, die het daglicht niet kunnen verdragen in The River of Life.
Maar dan komt de sekte achter Nadine en haar dochter aan……

Mening
Vrijdag ben ik aan Ik zie alles van Chevy Stevens begonnen en gisteren heb ik het alweer uitgelezen. Nu moet ik er wel bij vertellen dat ik gisteren veel tijd had om te lezen, vandaar dat ik het bijna in een keer uit heb kunnen lezen. Dit boek heeft iets waardoor je door blijft lezen, ik kon het maar moeilijk wegleggen en wilde weten hoe het af zou lopen.


Ik zie alles
is de derde literaire thriller van Chevy Stevens. Er is ook een kort verhaal van haar hand uitgebracht met als titel De andere kant.
Het boek is vertaald uit het Engels en heeft een pakkende titel Ik zie alles welke uitstekend bij het verhaal past.
De titel van het originele boek is Always Watching, zoals eigenlijk bij bijna alle vertalingen vind ik ook nu de originele titel mooier dan de Nederlandse titel.
Het boek heeft een mooie cover, al moet ik zeggen dat ik ook de cover van het originele boek net iets mooier vind.
Het boek bestaat uit twee verhaallijnen welke uiteindelijk samen komen. De verhaallijn van Nadine en de verhaallijn van Heather.
De hoofdstukken zijn beschreven vanuit het verleden en het heden.

Ik zie alles
is het tweede boek wat ik van Chevy Stevens gelezen heb, eerder las ik al Vermist, wat net als Ik zie alles een aanrader is.
Het genre van de boeken van Chevy Stevens is literaire thriller, maar m.i. had dit ook psychologische thriller kunnen zijn.
De boeken van Chevy bevatten een onderhuidse spanning, ze blijven in je hoofd zitten. In haar boeken is telkens een rol weggelegd voor een psychopaat, zo ook in Ik zie alles.

Het boek heeft een heftig en gevoelig onderwerp. Aaron Quinn is een nare manipulatieve man die misbruik maakt van kwetsbare mensen.
Het boek is niet heel erg spannend, maar bevat een bepaalde onderhuidse spanning en naar het einde toe wordt het steeds spannender.
Tijdens het lezen betrapte ik mezelf erop dat ik irritaties ontwikkelde jegens bepaalde personen, een teken dat de auteur het goed heeft gedaan.
Ik zie alles, ik vind het een aanrader en wil binnenkort Onwetend ook nog gaan lezen.
 
Waardering
4/5

Bron

Website Cargo en website Chevy Stevens

Geen opmerkingen:

Een reactie posten