dinsdag 4 juni 2013

Hasta la vista!

Titel: Hasta la vista!
Auteur: Judith Visser
Uitgever:
Boekerij
Genre:
Young Adult
Verschenen:
Mei 2013
Beschikbaar:
Paperback en Ebook
ISBN:
9789022564769 en 9789460235634
Pagina’s:
224

Judith Visser
Judith Visser (1978) schrijft thrillers, eet geen vlees en woont in Rockanje. Haar roots liggen in Rotterdam. Haar favoriete muziek is die van Elvis Presley, haar favoriete schrijver is Barbara Erskine en haar favoriete bordeel vindt u op Bergweg 219 in Rotterdam. Dit laatste was een grapje. Ze heeft twee honden en haar echte haarkleur is blond. Ze eet veel. Weigerambtenaren zijn stom. Ze lijdt aan nachtmerries, heeft een holocaust-obsessie, wordt op Twitter gevolgd door politiemensen uit het hele land en is verslavingsgevoelig. Daglicht is de vijand.
Ze debuteerde met Tegengif en Tinseltown, haar derde boek Stuk stond op de shortlist van de Gouden Strop. Daarna schreef zij de alom lovend ontvangen thrillers Oversteken, Trip en Zeemandsbruid.

Korte samenvatting
“Het is zomer en de zestienjarige Milla wil niets liever dan met haar vriendinnen op vakantie, maar haar ouders vinden haar nog te jong. Ze moet per se mee naar weer zo’n suf hotel in Spanje. Gelukkig gaat haar beste vriendin Claire mee, dan wordt het misschien nog wat.


De meiden vervelen zich stierlijk, totdat ze de negentienjarige Max leren kennen, die samen met een groep vrienden uitbundig aan het feesten is. Milla en Claire komen echter terecht in een afgrijselijke nachtmerrie en ook daarna blijft het noodlot hun achtervolgen.
Terug in Nederland zint Milla op wraak…”

Waar gaat het boek over
Milla wil dolgraag haar zomervakantie doorbrengen met haar vriendinnen, maar moet verplicht met haar ouders mee op vakantie naar Spanje. Haar ouders vinden haar nog te jong op alleen op vakantie te gaan, ze is namelijk pas zestien en vinden dat ze nog een jaartje geduld moet hebben. Ter compensatie mag haar beste vriendin Claire uit Engeland mee op vakantie, zodat het hopelijk toch nog gezellig wordt.

Beide meiden hebben er ontzettend veel zin in, eenmaal in Spanje aangekomen blijkt het toch wel tegen te vallen, tot ze de Nederlandse Max en zijn vrienden leren kennen, Max is negentien jaar oud.
Milla is geboren in Engeland, en woont sinds vier jaar in Nederland, hierdoor spreekt zij Engels en Nederlands, hiervan zijn de jongens echter niet op de hoogte, dit komt Milla wel goed uit want hierdoor kan zij ongemerkt alles horen. Milla heeft al snel door hoor de vork in de steel zit, alleen Claire wil niet luisteren.
Wat een leuke vakantie had moeten worden eindigt in een verschrikkelijke nachtmerrie.

Eenmaal terug in Nederland neemt Milla wraak, maar of dat nou wel zo verstand was…

Mening
Hasta la vista! is het negende boek van Judith Visser en het zevende boek wat ik van haar heb gelezen, je kan gerust stellen dat ik fan ben van haar boeken. Alleen de boeken Trip en Ysabella staan nog op mijn wil ik nog lezen lijstje. Judith Visser zorgt ervoor dat haar boeken stuk voor stuk een indruk op je achter laten die je niet snel meer vergeet. Vooral Zeemansbruid en Oversteken hebben veel indruk op mij gemaakt. Ook Hasta la vista is weer een echte Judith Visser.
Hasta la vista is een Young Adult, maar volwassenen zullen er ook van smullen, al is smullen waarschijnlijk niet het juiste woord gruwelen volstaat waarschijnlijk beter, want ook deze thriller zit weer boordevol spanning en gruwelijke details zoals we inmiddels van Judith gewend zijn, hoe doet ze dat toch? Waar haalt ze het toch vandaan?
Vanaf de allereerste bladzijde heeft ze me te pakken, ik zat direct in het verhaal en kon het boek niet meer weg leggen. Als ik de tijd had gehad om het boek in één keer uit te lezen dan had ik dat zeker gedaan, het leest als een trein. De schrijfster heeft een prettige schrijfstijl hierdoor leest het boek makkelijk en snel en ze kan zich goed inleven in het wereldje en het taalgebruik van de jeugd.
Het is een spannend verhaal met precies de juiste personages. Vooral Chan zal het bij de jonge meiden goed doen. Naast spanning bevat het boek ook gevoelens en emoties welke goed omschreven zijn.
De spanning is om te snijden, ik kan veel hebben, maar Judith weet de scènes in haar boeken zo gruwelijk goed te omschrijven dat je helemaal mee voelt met de personages, dat je het gevoel krijgt dat bijvoorbeeld dat mes in jouw lichaam wordt gezet, kippenvel en rillingen brrr. Bij een bepaalde scene in het boek moest ik even hard slikken om niet over mijn nek te gaan, en daar heb ik toch meestal geen last van, dan doe je het m.i. erg goed als je dat als schrijver weet te bereiken.
Ik vond het jammer toen ik bij de laatste pagina aangekomen was en het boek uit had. Hasta la vista heeft een open einde, wat nieuwsgierig maakt naar meer. Judith heeft al laten weten dat er een vervolg komt en wat voor een! Een zenuwslopend vervolg! Dat klinkt alvast veel belovend, helaas is nog niet bekend wanneer deze er komt aangezien Judith momenteel schrijft aan volwassen thriller, dus we zullen nog een tijdje geduld moeten hebben, één ding weet ik zeker, ik wil hem heel graag lezen. Die volwassen thriller trouwens ook.
Hasta la vista! een absolute aanrader!



Waardering

5/5
Bron
Website Judith Visser en website Boekerij

3 opmerkingen:

  1. Deze lijkt me wel iets om te gaan lezen. Onbegrijpelijk dat jeugdtrillers zo spannend kunnen zijn hé.

    Handig zo een site met boeken, krijg ik mooi een overzicht over wat ik eens kan gaan lezen.

    Debby
    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. :)
    Vind het wel een aanrader ja.
    Ik vind hem zelfs nog aan de heftige kant voor de jeugd moet ik zeggen.

    X
    Kat

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb het boek gisteren gelezen. Ik ben zelf een meisje van 14 jaar. Het boek is erg goed geschreven en je leeft echt mee met de hoofdpersonen. Ik snap waarom het boek voor 15 jaar en ouder is, maar omdat ik al heel erg veel thrillers lees kon ik hem toch niet laten staan. Het is een boek dat ik in 1 dag heb uitgelezen! Op naar het volgende boek van Judith Visser, namelijk Stuk. Ik ben benieuwd!

    groetjes Zoë

    BeantwoordenVerwijderen