zondag 19 mei 2013

PAAZ

Titel: PAAZ
Auteur:
Myrthe van der Meer
Uitgever:
The house of books
Genre:
Psychiatrische roman
Verschenen:
Oktober 2012
Beschikbaar:
Paperback en Ebook
ISBN:
9789044336672 en 9789044337471
Pagina’s:
352

Myrthe van der Meer
Myrthe van der Meer (1983, pseudoniem) werkte als redacteur bij een grote uitgeverij, tot ze een burn-out kreeg en zwaar depressief vijf maanden op de paaz belandde, de psychiatrische afdeling van een ziekenhuis. PAAZ is haar verhaal.

Korte samenvatting
“Als Emma van de ene op de andere dag opgenomen wordt op de paaz, weet ze één ding zeker: hier is een fout gemaakt. Ze heeft namelijk een leuke baan, een geweldige vriend en een goed leven, dus dat ze dood wil kan dan toch geen probleem zijn? 

Het is het begin van Emma’s zoektocht door de absurde wereld van de psychiatrische kliniek met al haar regels, pillen en diagnoses – een zoektocht naar de uitgang, maar boven alles een zoektocht naar zichzelf. Tijdens haar reis langs vreemde patiënten en nog vreemdere therapeuten, depressieve kerstballen en onverwachte vriendschappen, begint Emma te beseffen dat ze hier niet voor niets zit, en dat zij de enige is die kan bepalen of, maar vooral ook hóé ze ooit de paaz weer verlaat.”

“Myrthe van der Meer schreef PAAZ over haar eigen psychiatrische opname op een paaz. Om de privacy van alle medepatiënten, verpleegkundigen, therapeuten en andere medespelers te beschermen, is het boek echter geanonimiseerd, waarbij alle namen en persoonlijke gegevens veranderd en onherkenbaar zijn gemaakt, en ook gefictionaliseerd, waardoor alle levensverhalen en achtergronden met elkaar vermengd zijn. Dat is de reden waarom PAAZ uiteindelijk als genre de aanduiding ‘roman’ meegekregen heeft.

Je zou dus kunnen zeggen dat alles wat in het boek plaatsvindt waargebeurd is, alleen niet per se op die manier, met die personen, op dat moment of op die plek.”

Waar gaat het boek over
PAAZ is een psychiatrische roman en gaat over Emma.
PAAZ is een dik boek wat bestaat uit korte hoofdstukken. De hoofdstukken zijn verdeeld in dagen, de periode van het verblijf op de paaz (Psychiatrische Afdeling Algemeen Ziekenhuis).

Emma is een jonge vrouw van 26 jaar met een goede baan als redacteur.
Zomaar, van de een op de andere dag belandt Emma op de paaz afdeling van een ziekenhuis, ze heeft een depressie.
In PAAZ beschrijft de Myrthe van der Meer hoe Emma letterlijk overleeft op de paaz.

Mening
Het genre van het boek, is een genre wat ik doorgaans niet zo snel lees, maar door positieve recensies over dit boek besloot ik het toch te lezen en dat bleek een goede beslissing te zijn.
PAAZ is een indrukwekkend boek om te lezen.
Ondanks dat het een heftig onderwerp is, weet Myrthe het toch op een luchtige manier te verwoorden.
Het boek trekt vanaf de eerste bladzijde je aandacht, wat ervoor zorgt dat je blijft lezen. Ik wilde het boek niet wegleggen, wilde door blijven lezen, telkens dacht ik nog even een paar pagina’s lezen en dan leg ik het aan de kant, wat resulteerde dat ik toch nog een hele tijd verder zat te lezen.
De schrijfstijl van Myrthe is prettig, het boek is dik, maar hier merk je niks van, het boek leest erg snel.
In het boek krijg je een kijkje in het leven van mensen die verblijven op de paaz afdeling van een ziekenhuis, waarvan je doorgaans geen idee hebt als je er niet zelf bent geweest, of iemand kent die er verblijft/werkt.
Het verhaal is goed beschreven, met een lach en een traan. Het is op zo’n beeldende manier opgeschreven, dat je het gevoel krijgt dat je er zelf bij bent geweest.
Het boek bevat humor, die ik met een glimlach op mijn gezicht heb gelezen, humor die m.i. ook wel nodig is om de situatie te kunnen overleven, maar ook emotionele stukken, die ik met tranen in mijn ogen gelezen heb, vooral het laatste stuk, het afscheid van de paaz, heb ik niet droog gehouden.
En de mooie bijzondere band tussen Emma en Alice.
Sommige stukken zijn herkenbaar, het alles willen weten, het piekeren, wat geen piekeren is maar denken. Ik omschrijf het zelf als een hoofd wat nooit stil is en nooit stopt met denken.
Het zette me ook aan het denken, hoe zou ik overleven op de paaz afdeling van een ziekenhuis? Ik vrees dat ik het daar heel zwaar mee zou hebben, het feit dat er altijd andere mensen om je heen zijn, nooit een moment alleen voor jezelf, nooit stilte, maar besef ook heel goed, dat wanneer je op de paaz afdeling opgenomen wordt dat een noodzakelijk iets is.
Het boek roept ook vragen bij mij op, hoe gaat het nu met Emma? Hoe is het haar vergaan na haar opname op de paaz? Gaat alles goed met haar? Heeft ze haar leven weer op kunnen pakken?
Ik hoop dus stiekem op een vervolg van dit boek, maar dan wel een positief gevolg, dat zou prettig zijn voor Emma. Dat zou ik zeker ook gaan lezen.
PAAZ, een aanrader om te lezen.

Het boek heeft veel indruk op mij gemaakt.
Bedankt voor je bijzondere boek Myrthe.

Waardering

5/5 
Bron
Website Myrthe van der Meer

Geen opmerkingen:

Een reactie posten